SANCIÓ DE BRUSSEL·LES

Multa de la Comissió a Google, un gegant valorat en 850.000 milions de dòlars

Alphabet, propietària del cercador més popular, controla el mercat publicitari d'internet

FILE PHOTO  Silhouettes of laptop and mobile device users are seen next to a screen projection of Google logo in this picture illustration taken March 28  2018   REUTERS Dado Ruvic Illustration File Photo

FILE PHOTO Silhouettes of laptop and mobile device users are seen next to a screen projection of Google logo in this picture illustration taken March 28 2018 REUTERS Dado Ruvic Illustration File Photo / Dado Ruvic (REUTERS)

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La matriu deGoogle,Alphabet, s’ha convertit en els últims anys en un monstre publicitari els tentacles digitals de la qual s’han apoderat de la major part del mercat. La multa de la Comissió Europea de 1.490 milions d’euros és una petita mossegada en un pastís en poder de Google i el seu món, que factura més de 30.000 milions d’euros cada trimestre i que ha situat la capitalització borsària d’Alphabet de gairebé 850.000 milions de dòlars, poc menys d’Amazon. 

La clau del negoci de Google va molt més enllà del seu popular cercador. És un complex entramat de serveis en el qual Google AdWords pot ser considerat el motor principal. És l’administrador de les licitacions per situar publicitat a dalt de tot dels resultats del cercador, després de creuar informació del terminal amb dades de Gmail, YouTube, Google Maps, etcètera. Google capitaneja una maquinària complexa d’espionatge consentit per captar informació personal i traduir-la en missatges publicitaris. Google pot arribar a cobrar desenes d’euros de comissió per l’impacte i posterior acte de compra de l’usuari en determinats casos. Junt amb AdWorks hi ha AdSense, encarregada de gestionar la inserció de mòduls de publicitat a les pàgines, els ingressos de la qual es reparteixen la multinacional iel propietari de la web. 

La reacció de Google a la multa de Brussel·les va ser la d’anunciar canvis en el seu servei Shopping de suggeriments de compra, una de les potes més evidents del poder de prescriptor de productes de Google.  “Estem començant a provar un nou format del comparador de productes”, va explicar la companyia, “que enllaçarà directament amb comparadors de compra, així com amb productes concrets oferts per venedors”. El gegant d’internet ha anunciat també modificacions en el sistema de contractes d’aplicacions d’Android perquè els usuaris siguin conscients de les alternatives de productes i serveis existents, també en la competència. L’objectiu és que els consumidors puguin accedir a "totes les opcions", plantejament que és de moment poc creïble, ja que els criteris de selecció sempre estaran en mans de Google. 

Els canvis han afectat, segons la multinacional, Google Shopping, Android i aplicacions mòbils, i a AdSense for Search) "responent directament a les preocupacions manifestades per la Comissió Europea", segons Google. La companyia assegura que "en els telèfons Android sempre ha sigut possible instal·lar el motor de cerca o navegador que s’estimi, independentment d’aquells que vinguessin preinstal·lats en el dispositiu al comprar-lo. De fet, l’usuari mitjà d’un telèfon Android sol tenir instal·lades prop de 50 apps al seu telèfon", expliquen els responsables de Google. En aquesta línia s’emmarquen les llicències diferents existents per a Google Play, el navegador Chrome i Google Search. "Amb això, vam mantenir la llibertat que tenen els fabricants de telèfons a l’hora d’elegir si instal·len l’aplicació d’un dels nostres competidors a més de la nostra", opinen a Google.

El juliol del 2018 la Comissió Europea va imposar una multa de 4.343 milions d’euros a Google per utilitzar el seu sistema operatiu Android per reforçar la posició de domini del seu cercador, la major sanció per incomplir les normes de Competència mai imposada per Brussel·les. A més, la Comissió va imposar una altra sanció a Google el juny del 2017, de 2.424 milions d’euros, per abús de domini amb el seu servei Google Shopping.

Notícies relacionades

En el blog corporatiu de Google, Walker havia escrit aquest dimecres que estan parlant amb la Comissió des de fa una dècada sobre el funcionament dels seus productes. "Una característica fonamental d’aquests mercats oberts i competitius –i dels productes de Google– és el canvi permanent. Cada any fem milers de canvis en els nostres productes, guiats pels comentaris dels nostres col·laboradors i usuaris", va comentar.

Va recordar que en els últims anys també han realitzat canvis a Google Shopping, Android i aplicacions mòbils i a AdSense for Search, "responent directament a les preocupacions manifestades per la Comissió Europea".