Tercer trimestre

Ryanair entra en pèrdues per la caiguda de les tarifes i reorganitza la seva estructura

La companyia es reorganitza en quatre filials que seran dirigides per l'actual conseller delegat de Ryanair

L'aerolínia perd 20 milions el tercer trimestre però dispara els seus ingressos complementaris un 26%

undefined44910226 file photo  ryanair aircraft are seen at dublin airport dubl180905215333

undefined44910226 file photo ryanair aircraft are seen at dublin airport dubl180905215333 / Clodagh Kilcoyne

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

L’any convuls de Ryanair sembla que no cessa. Després de les vagues de treballadors a molts països europeus, i tot i que finalment l’aerolínia 'low cost’ va arribar a acords amb tots ells, els seus resultats s’han vist alterats amb unes pèrdues de 20 milions d’euros en el tercer trimestre fiscal, que va finalitzar el desembre del 2018. El motiu d’aquesta caiguda en els beneficis l’atribueix al descens del 6% en les tarifes durant la temporada d’hivern, que van tenir un preu mitjà de 30 euros.

No obstant, el trànsit aeri va augmentar un 8%, fins a arribar als 33 milions de passatgers, i els ingressos es van elevar fins als 1.530 milions d’euros (un 9% més). L’alça dels ingressos es deu principalment a l’impuls dels ingressos complementaris, els que sorgeixen del cobrament de la maleta o de l’elecció de seients, que van augmentar un 26%, fins als 557 milions d’euros, i van compensar l’ascens dels preus del combustible (6% més), del personal (augments del 20% en el salari dels pilots) i dels costos derivats de la cancel·lació i retard dels vols.

La companyia ‘low cost’ preveu que durant el 2019 continuïn baixant les tarifes si continua l’excés de capacitat al mercat europeu, cosa que pot provocar el tancament de bases o la reducció del nombre d’avions com ja va passar amb les bases de Bremen i Eindhoven i la disminució de vols a Niederrhein i Hahn, segons assenyala en un comunicat. 

A tot això s’hi ha de sumar la possibilitat d’un ‘brexit’ dur, cosa que preocupa Ryanair, que assegura haver-se blindat a través de la restricció del dret de vot dels accionistes britànics i de les vendes a accionistes no pertanyents a la UE durant un període de temps, per garantir "en tot moment" que Ryanair continuï sent una companyia aèria europea.

Reestructuració de la companyia

La companyia ha anunciat aquest dilluns que canviarà la seva estructura organitzativa per establir una organització similar a la d’IAG, matriu d’Iberia, en què l’actual conseller delegat de Ryanair, Micheal O'Leary, passarà a dirigir el grup que estarà format per quatre filials –Ryanair, Laudamotion, Ryanair Sun i Ryanair UK. Cada una d’aquestes filials tindrà els seus propis directors executius i equips de gestió. 

O'Leary deixarà les tasques de gestió diàries per encarregar-se del desenvolupament del grup "almenys" durant els pròxims cinc anys (fins al 2024). Entre les seves tasques hi haurà la reducció de costos, la compra d’avions i la recerca d’oportunitats de negoci, com ara fusions i adquisicions a petita escala. "Creiem que aquesta estructura oferirà eficiència en els costos i en les operacions, mentre permetrà estudiar altres oportunitats de fusions i adquisicions a petita escala com el desenvolupament exitós de Lauda", afirma la companyia.

Notícies relacionades

Tots aquests canvis arribaran en el termini de 12 mesos, quan l’aerolínia trobi un nou conseller delegat per a Ryanair. A més, l’actual president de l’empresa, David Bonderman, serà rellevat el 2020 per Stan McCarthy.

D’altra banda, l’aerolínia de baix cost també es troba en plena "transformació" de la seva plataforma digital (pàgina web, aplicació i complements de tercers) que es completarà abans de final d’any per a "millorar encara més la personalització i triplicar la capacitat".