TURISME

El turista xinès gasta més del doble que l'alemany

Crítiques al Govern per no promocionar més el turisme asiàtic a Catalunya

Els professionals reclamen que es facilitin els tràmits per obtenir visats

Uns turistes xinesos descansen de les compres al passeig de Gràcia, ahir.

Uns turistes xinesos descansen de les compres al passeig de Gràcia, ahir. / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El sector turístic insta a incentivar les polítiques de captació de turistes xinesos a Espanya davant la constatació que són el col·lectiu que més aporta, amb una despesa per càpita molt superior a la mitjana. Segons les dades de l’INE, els turistes xinesos gasten més del doble que els alemanys en els seus viatges a Espanya. Concretament, la despesa mitjana per càpita dels turistes xinesos a Espanya es va situar en 2.563 euros al tancament del 2018, davant els 1.052 euros dels alemanys, un dels principals mercats emissors. Els turistes estrangers van gastar a Espanya la xifra rècord de 89.856 milions el 2018, un 3,3% més.

Segons l’empresa Global Blue, especialitzada en la gestió de la devolució de l’IVA turístic, les xifres evidencien que existeix un via clara per millorar la rendibilitat en la promoció turística en països més llunyans, bàsicament Àsia, perquè tenen més capacitat de despesa. El perfil habitual de l’estranger que visita el nostre país respon en general al d’un ciutadà de la UE que viatja principalment a l’estiu i disposa per a la seva estada d’un pressupost pròxim als 1.000 euros. En canvi, els turistes xinesos es van deixar a Espanya més de 1.309 milions d’euros, tot i representar només el 0,7% dels turistes internacionals.

Sostenibilitat

L’any passat, els britànics van suposar el gruix de l’ingrés turístic a Espanya, amb 17.976 milions d’euros, el 2,8% més que el 2017, seguits dels alemanys, amb 12.002 milions i un descens de l’1,9%, i França, amb 7.385 milions, un 4,7% més. Però augmenten les veus que reivindiquen el criteri de sostenibilitat turística i l’aposta promocional a països de més despesa per càpita. 

Per al director general de Global Blue Espanya, Luis Llorca, “les dades posen de manifest que desestacionalitzar la demanda i augmentar la despesa per turista passa per prioritzar la captació de turistes de llarga distància davant els mercats tradicionals europeus. Per això, crida l’atenció el plantejament de certes polítiques locals, com la de la Generalitat de Catalunya, que considera prioritària la captació d’alemanys, francesos o britànics”.

Crítiques al Govern

L’Agència Catalana de Turisme situa a l’últim lloc de la seva escala de mercats prioritaris països com la Xina, el Japó o Llatinoamèrica i centra esforços principalment en l’Europa Comunitària i la resta d’Espanya, cosa que, per aquesta empresa vinculada al turisme de compres a través de les devolucions de l’IVA, suposa una “estratègia equivocada” i que “ens allunya d’un model de turisme sostenible”.

Segons Llorca, “menys viatgers gastant més diners implica utilitzar menys recursos i, per tant, més ocupació, impostos i riquesa per a la regió a la que arriben”. El pla turístic del Govern reconeix l’elevada estacionalitat i la concentració en pocs països emissors, però continua donant prioritat al volum de turistes més que a l’increment de la despesa de cadascun.

Escurçar tràmits

Una eina bàsica per fomentar el turisme asiàtic seria escurçar els tràmits de visat. En l’actualitat, el temps mitjà per tramitar un visat per entrar a Espanya des de la Xina és de 15 dies davant el dia per a França o els tres d’Itàlia. Per a Global Blue, un dels reptes de les administracions és vendre més i millor la marca Espanya a la Xina, cosa que requereix augmentar la inversió destinada a la promoció a l’origen, sobretot en mitjans digitals, que s’han convertit en la font principal d’informació i planificació del viatge per sobre dels suports físics.

Barcelona

Notícies relacionades

Segons Ctrip, primer grup turístic xinès amb 250 milions d’usuaris registrats, Barcelona és entre les deu ciutats més visitades d’Europa pels turistes xinesos i la Sagrada Família encapçala la llista de les 10 millors atraccions d’Europa, en què també apareix el Palau Reial de Madrid. A la llista de “noves maneres de veure Europa amb guies locals” aprendre flamenc és com una de les activitats favorites dels xinesos.

Potencial

En una jornada organitzada la passada fira Fitur, el president de l’Associació de Turisme Espanya Xinesa (Atec), Rafael Cascales, va destacar la gran sofisticació dels paquets turístics venuts als viatgers xinesos i el gran potencial per al sector turístic espanyol. El 70% dels turistes xinesos arriben després de la contractació d’un paquet turístic, segons Ctrip, però el pes dels viatgers independents, cosmopolites i d’elevat poder adquisitiu augmenta exponencialment. 

Temes:

Xina Turisme