CISTELLA DE LA COMPRA SEGONS NIELSEN

La demanda d'aliments i begudes cau per primera vegada des del 2015

El volum de productes venuts es va reduir el 0,7% l'any passat en un context d'alça de preus

cmarquez32408584 barcelona 14 01 2016 reportaje sobre las zonas de 160119175350

cmarquez32408584 barcelona 14 01 2016 reportaje sobre las zonas de 160119175350

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La cistella de la compra va patir una frenada a Espanya l’any passat. Per primera vegada des del 2015, el volum de productes venuts es va reduir. El context d’alça de preus, d’una mitjana del 3,4%, va ser una de les causes de la davallada, que l’estudi 'Radiografia del gran consum a Espanya 2018' elaborat per Nielsen i presentat aquest dijous calcula que va ser del 0,7% en volum i amb creixement del 2,6% en valor, fins als 8.2000 milions d’euros. El repte de créixer amb una població estancada en general va ser contestat per part de la indústria amb alces de preus. 

Els experts de Nielsen consideren que les dades de l’any passat indiquen un canvi respecte a l’any anterior, ja que "els consumidors van comprar una mica menys per molt més, quan fa un any compraven més per més, ja que el 2017 va créixer la demanda i els preus".

Tendències

Una de les tendències de consum que es consolida és l’auge de les categories de compra per impuls, de conveniència i salut, i dins d’aquest àmbit els denominats productes bio, que creixen molt per sobre de la mitjana del mercat. És el cas de fruita seca, xocolates, plats preparats refrigerats o aperitius, entre d’altres. Segons Ricardo Alcón, responsable de nous mercats de Nielsen, "la despesa per llar va créixer l’any passat, malgrat que vam fer les mateixes visites a la botiga, de l’ordre de tres per setmana. Aquí hi ha la clau i a la que fabricants i distribuïdors ja estan responent per evitar que el sector s’estanqui, que és molt inelàstic i de creixements moderats per naturalesa i, per tant, és necessari sempre trobar nínxols de mercat dinamitzadors".

Productes frescos

D’aquesta cistella de la compra, una tercera part de la despesa es va concentrar en productes frescos, que van créixer en preu un 4,8%. Aquesta dada accentua la tendència vista l’any passat, quan els preus es van incrementar un 2,8%. La caiguda de vendes en volum va ser del 2,1%. 

Dins dels frescos, les pujades de preus més notables van ser a la fruita, el 9,3% més que un any abans; i als ous, el 7,6% més de preu, tot i que el seu consum va augmentar un 2%. El preu de la carn i el peix va pujar, especialment en el segon cas, cosa que va tenir una translació directa en una caiguda rellevant del consum. La caiguda del consum de peix va arribar al 8%, amb una alça dels preus del 3,6%. El consum de carn va augmentar un 0,4%, amb una alça del preu del 3,1%. Els experts de Nielsen consideren que el peix és un producte més sensible a l’alça de preus, ja que hi ha la possibilitat de comprar la seva versió congelada (més econòmica i fàcil de preparar) i que amb prou feines té pes en la carn.

Canal de compra

Una altra tendència dels frescos, més enllà dels preu, està on es compren. El 56% de la despesa en frescos es fa en la distribució moderna, davant el 44% a la botiga tradicional. Això suposa per al primer un increment en la seva quota d’1,5 punts percentuals respecte del 2017.

Begudes

Notícies relacionades

Totes les grans categories de begudes tret de l’aigua van registrar caigudes de consum el 2018, en una tendència aparellada també amb la pujada de preus. En el vi és on aquesta tendència va ser més notable, ja que el seu consum va caure un 4,4%, amb una alça dels preus mitjans de l’11,1%. Els experts de Nielsen atribueixen aquestes dades a les preferències dels consumidors per productes millors i amb denominació d’origen. Fora de la llar el consum de vi i cervesa no creix, però la despesa augmenta. Cerveses i vins van aportar el 2018 la meitat del creixement de les begudes en hostaleria, la despesa de la qual va ascendir un 2,1% l’any passat fins als 8.874 milions d’euros.

Envasats

Al contrari que en els frescos, la demanda en productes envasats es va mantenir plana l’any passat. No obstant, si es desglossa aquesta cistella envasada en grans famílies de productes, l’única que va registrar una caiguda van ser les begudes, del -1,7%. I en això hi va tenir molt a veure la climatologia adversa. La primavera passada va ser la més plujosa des del 1965 i la quarta més freda del que va de segle. A l’estiu no van anar gaire millor les coses, només al juny va ser un 61% més plujós de la mitjana habitual. Hi cal afegir que el 2017 el clima va beneficiar el consum, amb freqüents onades de calor.

Temes:

Consum