Anar al contingut

INICIATIVA 'CATALONIA EXPONENTIAL'

Acció pivota per aplicar la innovació dels bressols tecnològics a les empreses catalanes

L'agència aplicarà en algunes de les seves oficines exteriors, començant per Silicon Valley, un nou programa que busca captar les tendències innovadores i traslladar-les a Catalunya

Josep M. Berengueras

Acció pivota per aplicar la innovació dels bressols tecnològics a les empreses catalanes

Si hi ha moltes ‘start-ups’ que en un moment de la seva història pivoten el negoci (canvi de focus, gir en l’estratègia) per adaptar-se als nous temps, Acció, l’agència per a la competitivitat de l’empresa catalana, vol fer el mateix. La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón; i el conseller delegat d’Acció, Joan Romero, presenten precisament al bressol de milers de ‘start-ups’, a Silicon Valley (EUA), una nova iniciativa que busca comentar la innovació de tots els tipus d’empreses catalanes.

La iniciativa es denomina 'Catalonia exponential', i l’objectiu és que les oficines d’Acció (unes 40 a tot el món) no només continuïn amb la seva actual comesa (captar inversions, internacionalitzar empreses locals) sinó que també serveixin de far per a l’economia catalana, captant el millor de cada mercat i portant a Catalunya les tendències de futur.

La primera en estrenar aquest nou focus serà l’oficina d’Acció a Silicon Valley, que des de l’octubre passat dirigeix l’emprenedor Marc Bonavia. "L’objectiu és que l’oficina actuï com un 'hub', que traslladi a Catalunya les tendències i els canvis tecnològics que es produeixen als Estats Units per accelerar el procés de transformació de les empreses", destaca Chacón. Romero agrega que la de Califòrnia serà la primera en aplicar el nou focus, però que tenen ja detectades "diverses oficines" que poden replicar el model, en especial, les oficines d’Acció en terres innovadores com les del llunyà orient (la Xina, el Japó, Corea del Sud) o Israel.

La iniciativa es desenvoluparà sense apujar pressupostos (el d’Acció és d’uns 70 milions d’euros anuals), però sí redistribuint recursos. "Hi haurà itineraris d’innovació per sensibilitzar les empreses de Catalunya sobre els canvis disruptius, farem informes amb les novetats tecnològiques per incorporar la conversa innovadora a Catalunya...", explica Bonavia.

També es modificarà les estades que Acció promou entre empreses catalanes a Silicon Valley: en comptes d’un ‘tour’ de 14 dies, es farà tot un mes previ a Barcelona per "preparar-les" per a la visita. "No s’ha d’anar a crear una línia comercial, sinó a aprendre", comenta. L’objectiu és portar unes 150 empreses, de totes les mides, als EUA, perquè s’"impregnin" d’innovació i que, de tornada, puguin compartir aquests coneixements amb la societat.

"Tenim capacitat innovadora en el teixit local, però s’han d’integrar els canvis tecnològics que es produeixen a tot el món", ha destacat Romero. "Les regles del joc han canviat. Hem de ser capaços de poder jugar la lliga dels nous mercats", ha afegit Bonavia. "No es tracta de ser Silicon Valley, sinó de jugar la seva lliga sent nosaltres mateixos", ha conclòs Chacón.

Temes: Start-ups