CLATELLADA BORSÀRIA

L'advertència d'Apple

La rebaixa de la previsió d'ingressos atia la preocupació sobre l'economia mundial

Tim Cook culpa la desacceleració xinesa, però els analistes apunten a errors de la companyia

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

2
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia

El conseller delegat d’Apple  va sorprendre tothom aquesta setmana anunciant per primera vegada en més de 15 anys una rebaixa en la previsió d’ingressos de la companyia durant el primer trimestre del 2019. L’anunci de Tim Cook va provocar una caiguda immediata a les accions d’Apple, que van perdre un 10% del seu valor les primeres 24 hores, però sobretot va servir per accentuar la creixent preocupació sobre la marxa de l’economia global. Cook va atribuir en gran manera la caiguda anticipada de les vendes a l’alentiment del creixement a la Xina i l’impacte que la guerra comercial oberta pel president Donald Trump està tenint en la superpotència asiàtica. “No comptàvem amb una desacceleració econòmica d’aquesta magnitud, particularment a la Xina”, va dir en una carta als inversors. 

La correcció d’Apple arriba només un trimestre després que Cook celebrés el creixement de les vendes a la Xina, que van augmentar un 16% al final de l’any respecte a l’exercici anterior. “El negoci a la Xina va anar molt bé l’últim trimestre”, havia dit el cap de la companyia de la poma. Només uns mesos després, el panorama sembla haver canviat radicalment. La previsió d’ingressos s’ha rebaixat dels 93.000 milions de dòlars als 84.000 milions. Però com ell mateix va reconèixer, hi ha més factors en l’equació que el quadro macroeconòmic xinès, des de la fortalesa del dòlar a la tendència a canviar menys de mòbil, ja sigui per l’abaratiment de les bateries del iPhone o a la caiguda dels subsidis de les telefòniques. 

Notícies relacionades

Els analistes apunten a altres problemes de fons menys conjunturals. Començant per les dificultats d’Apple per continuar marcant el pas en la innovació i seguint que la política de preus seguida per la companyia des que les vendes del iPhone van tocar sostre el 2015. “La caiguda d’ingressos està provocada per qüestions econòmiques, però també pels errors de la companyia a l’encarir agressivament els preus”, li ha dit a CNBC l’analista Gene Muster. “Els preus dels iPhone van augmentar un 23% a la tardor”. I ho van fer malgrat que els seus últims models, la sèrie X, es van quedar molt lluny d’impressionar la crítica i els consumidors. 

Apple competeix en un sector cada vegada més saturat i on les diferències entre les marques són cada vegada menys perceptibles. La companyia de Cupertino està perdent quota de mercat a la Xina davant de l’avenç de marques com Huawei, Oppo o Xiaomi, però també a la resta del món. Apple és ara el tercer fabricant mundial de smartphones, per darrere de Samsung i Huawei amb una quota de mercat del 13,2%, segons l’anàlisi de la consultora IDC.

Temes:

Xina Apple