SECTOR AERI

La CNMC aprova la congelació de les taxes aeroportuàries per al 2019

Les aerolínies aplaudeixen la decisió de l'organisme

zentauroepp44611799 barcelona   10 08 2018   barcelona   pasajeros en los mostra181101132236

zentauroepp44611799 barcelona 10 08 2018 barcelona pasajeros en los mostra181101132236 / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha aprovat una resolució per la qual les tarifes aeroportuàries d’Aena  per al2019 quedaran congelades de forma global a partir del mes de març quan entrin en vigor, segons ha informat aquest dilluns l’organisme.

Les tarifes acordades per Aena amb les companyies, després de sotmetre a consultes la seva proposta, s’han calculat distribuint la congelació tarifària global entre els diferents serveis aeroportuaris (aterratge, passatgers, seguretat, etc.) de manera que s’equilibrin els costos i els ingressos de cada prestació patrimonial pública.

D’aquesta manera, la distribució per a l’exercici el 2019 serà la següent: seguretat i passatgers (0%), estacionament (+5%), serveis d’atenció a persones de mobilitat reduïda (PMR) (+12%) i 'handling' (+5%), taxes de passarel·les (-5,46%), aterratge (-0,26%), combustibles (-5,39%), càtering (-2,35%), meteorologia (-3,07%) i STA (-2,57%).

A través d’aquestes tarifes, Aena, que gestiona 46 aeroports i dos heliports espanyols, cobra a les companyies aèries per l’ús de determinats serveis aeroportuaris (pistes, passarel·les d’embarcament i desembarcament, operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies, estacionament d’aeronaus etc.). Aquestes taxes repercuteixen posteriorment en el preu dels bitllets dels viatgers.

Durant aquest procés, la CNMC ha revisat els paràmetres utilitzats per Aena per determinar l’ingrés mitjà anual per passatger (IMAAJ), de manera que per al 2019 serà de 10,43 euros per passatger davant els 10,48 euros plantejats prèviament per Aena.

La CNMC resol així els recursos presentats per les associacions d’aerolínies IATA, ACETA i ALA contra l’acord del consell d’administració d’Aena, del 24 de juliol del 2018, en el qual es fixaven les taxes per al 2019. El 2017 Aena va registrar un superàvit en les seves activitats regulades de gairebé 308 milions d’euros.

No obstant, per millorar la transparència i eficàcia dels successius procediments de consulta, la CNMC ha instat Aena que faciliti amb prou temps un desglossament més gran d’ingressos i costos. Així mateix, les principals companyies aèries hauran de facilitar a Aena informació sobre les seves previsions de trànsit.

Les aerolínies celebren la decisió

Les principals associacions d’aerolínies han mostrat la seva satisfacció per la decisió de la CNMC, que implica que el càlcul realitzat pel gestor de l’increment de la tarifa regulada mitjana per passatger d’un 0,59% es redueix a un 0,12%.

L’Associació de companyies espanyoles de transport aeri (ACETA), l’Associació de Línies Aèries (ALA) i l’Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) havien presentat recursos contra l’acord del consell d’administració d’Aena, del 24 de juliol del 2018, en el qual es fixaven les taxes per al 2019.

Notícies relacionades

"Atès que el marc regulatori estableix que l’esmentat increment de la tarifa mitjana per passatger no pot ser superior al 0%, aquesta decisió no suposa un impacte de cara a les tarifes aeroportuàries del 2019, que es mantindran en el mateix nivell mitjà que el 2018, però suposa un precedent important de cara a la fixació de la metodologia per fixar les tarifes aeroportuàries en anys venidors", assenyalen en una nota conjunta.

El primer Document de Regulació Aeroportuària (Dora) per al període 2017-2021 contempla una rebaixa de l’11% en les taxes aeroportuàries i garanteix que no podran pujar fins al 2025 obrint la porta, en tot cas, a noves baixades. S’hi afegei, la rebaixa del 12% en les taxes de navegació aèria el 2019, contemplada en el Pla Vol 2020 d’Enaire, matriu d’Aena.

Temes:

AENA Aeroports