RESULTATS

Inditex guanya el 4,1% més, fins als 2.438 milions d'euros

La multinacional aconsegueix 18.437 milions en vendes en els nou mesos primers mesos de l'exercici

La firma es vanagloria de no haver participat "en l'entorn promocional" imperant des del setembre

pabloisla

pabloisla

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso

La multinacional espanyola del sector tèxtil Inditex va elevar el 3% les vendes en els nou primers mesos del seu exercici fiscal –entre l’1 de febrer i el 31 d’octubre– fins als 18.437 milions d’euros, el màxim que havia aconseguit mai la companyia. L’amo de marques com Zara o Massimo Dutti, va aconseguir un benefici net de 2.438 milions d’euros en aquell període, el 4,1% més que un any abans. A tipus de canvi constant, sense comptar alts i baixos en la cotització de divises, la xifra de negoci va créixer el 7%. El marge brut va créixer el 4%, i representa el 58% de les vendes.

La companyia constata amb aquests resultats que la seva aposta per la unificació de la seva estratègia 'online' amb les botigues físiques i, sobretot, la recerca d’estabilitat en la seva política de preus li va reportar millors resultats econòmics. Aquest era un dels elements dubtosos per als analistes borsaris a l’hora de valorar la marxa de la companyia, l’efecte que una estratègia global podria tenir en el posicionament en preus del gegant tèxtil. I davant d’aquests temors, el president d’Inditex, Pablo Isla, va respondre davant dels analistes per calmar els ànims; va qualificar de "molt saludable" l’execució del model de negoci del grup i va insistir a ressaltar la millora dels marges derivada d’un "estricte" control de despeses i d’inventari i de la decisió de no entrar al "fort" entorn de promocions que ha registrat el sector.

Clatellada borsària

Però els mercats exigeixen cada vegada més a Inditex i els comptes presentats són inferiors a les previsions. Res més complicat en borsa que invertir tendències i els analistes que es queixaven ahir de la relació entre facturació i beneficis, es queixaven aquest dimecres a l’esperar més de l’un i de l’altre. I en aquests embats d’exigència, Inditex va tornar a perdre en borsa ni més ni menys que fins al 6%, amb unes pèrdues anuals acumulades de gairebé el 15%. Poc abans de les 17 hores la caiguda era del 4%.

Contra el Black Friday

"Creiem en el nostre model, en l’execució del model i en les nostres col·leccions. En un període sectorial molt volàtil, marcat per molts factors externs, hem pres la decisió de no participar en el gran entorn promocional del sector. Ho hem fet pensant en el curt termini i també en el llarg", va explicar Illa en la conferència als analistes amb motiu de la presentació de resultats. I és que afegir-se als Black Friday recurrents impedeix controlar el flux de vendes, s’eleven les puntes de demanda de manera incontrolada, es desaprofita la campanya nadalenca i es resta atractiu a les rebaixes de gener. No obstant, el compromís de creixement accelerat es posa en dubte.

El president d’Inditex va ressaltar el "gran potencial" de creixement en totes les àrees geogràfiques, gràcies a la plataforma integrada de botigues i 'online'. "Veiem grans oportunitats als mercats en què som presents i hi estem preparats", va afirmar Isla. I és de l’àrea 'online', des d’on haurà d’arribar aquest accelerament en les vendes que exigeixen els mercats al líder del sector.

Divises

Isla va remarcar un altre element que tendeix a llastar l’evolució del valor en borsa, les divises. El directiu va assegurar que no preveu un impacte negatiu de divises el 2019, després que en els nou primers mesos del seu any fiscal les vendes s’hagin vist afectades en un 4,3%, mentre manté les previsions per al segon semestre, amb un creixement d’entre el 4% i el 6% de vendes en superfície comparable i de 50 punts bàsics en marge brut.

Negoci 'online'

Isla va explicar que l’evolució del negoci 'online' no penalitza la rendibilitat i va assenyalar que la companyia actualitzarà i desglossarà les dades de vendes 'online' al març. El punt de connexió logística de Lelystad (Holanda) està acabant la seva construcció i començarà les primeres operacions el maig del 2019. Serà un impuls rellevant en l’estratègia de venda per internet i permetrà complementar les tres plataformes que treballen a Espanya per a Zara, portant-hi alguns elements de les diferents col·leccions, depenent del creixement i les necessitats de les tres plataformes espanyoles que treballen per a Zara (Arteixo, Meco i Zaragoza).

Els comptes

Notícies relacionades

Les vendes en botigues comparables van ser positives en totes les àrees geogràfiques. El benefici d’explotació (ebit) va créixer el 3%, el 14% si s’analitza a tipus de canvi constant. Destaca el fet que Inditex va aconseguir mantenir el seu marge de benefici en el 16,7% malgrat haver tingut un impacte negatiu en les vendes del -4,3% per devaluació de les divises.

Zara ven ja a 202 mercats a tot el món, després de l’estrena de la web de venda global Zara.com/ww al novembre. A més, ha culminat el desplegament del sistema de gestió integrada de l’estoc als 49 mercats en què opera amb plataforma local. Zara ha incorporat set nous punts automatitzats d’entrega de comandes ‘online’ a les seves botigues de Milà, Bilbao, Amsterdam, Glasgow, Liverpool, Leicester i, a partir de demà, en el renovat Zara Haussmann de París. El grup ha sigut distingit per tercer any consecutiu com la companyia de ‘retail’ més sostenible pel Dow Jones Sustainability Index (DJSI).

Temes:

Inditex