davant de la vaga

El comerç i l'hostaleria de Barcelona fan una crida a la calma davant dels riscos del 21-D

Temen que nous incidents afectin greument l'economia local en dates clau i la imatge de la ciutat

fcasals45134299 barcelona  21 09 2018   barcelona   imagen del paseo de grac180921194212

fcasals45134299 barcelona 21 09 2018 barcelona imagen del paseo de grac180921194212

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán / Eduardo López Alonso

En plena cúspide de la campanya nadalenca, el sector del comerç i l’hostaleria, dos dels pilars de l’economia barcelonina, fan una crida a la “calma” i la “responsabilitat” davant dels riscos de conflictivitat i fins i tot violència que s’entreveuen el pròxim dia 21 de desembre. No es pronuncien sobre si s’ha de celebrar el Consell de Ministres a la capital catalana o no, però sí que coincideixen que Barcelona ha de mantenir el seu tarannà de “ciutat oberta”, conciliadora i cosmopolita. Creuen que la imatge de la ciutat, afectada per la inestabilitat de l’últim any, pot patir un altre revés si s’escalfen els ànims. Una cosa que perjudicaria de forma immediata el consum local, però també de cara als mesos següents.

Les patronals del sector comercial catalanes (Pimec i Retail.cat) s’han reunit aquest dimarts per consensuar una posició davant de les mobilitzacions del 21-D. Malgrat els diversos punts de vista dels representants del sector, el cert és que tots han advocat per una posició que Joan Carles Calbet, president de Comertia, ha definit com necessitat de "pau social" i "tranquil·litat", "en uns moments en què el comerç es juga els resultats de tot l’any". Malgrat l’auge d’internet, el 64% dels barcelonins confessen que aniran a les botigues aquestes festes per fer les seves compres, segons un estudi d’American Express. Qualsevol indici d’inestabilitat als eixos comercials pot afectar les vendes.

Des del col·lectiu Barcelona Oberta, que agrupa els principals eixos comercials de la ciutat (inclosos els més cèntrics i turístics) sempre han sigut crítics amb les ubicacions de mobilitzacions que afecten la seva activitat i les seves conseqüències, si deriven en aldarulls. En aquesta ocasió, sense entrar en el fons del que pugui passar, es limiten a demanar “pau i concòrdia”, afirma el seu vicepresident, Javier Cottet, que reclama “a tots els actors polítics que defensin els ciutadans i l’economia productiva”. “Tenim un Estat del benestar en risc i la societat no és el que diuen els polítics”, apunta, al·ludint també a la vaga anunciada per Renfe per a aquell dia. “Demanem que tothom rebaixi el to, la tensió i que torni la concòrdia i la positivitat”, manté, emfatitzant que “els radicals guanyen quan hi ha conflicte”.

Jordi Clos, president del Gremi d’Hotels de Barcelona, acabat d’arribar de París, on ha comprovat els efectes dels enfrontaments socials als carrers i la paralització del comerç i el turisme, insisteix a fer una crida a la “responsabilitat”. Creu que el Consell de Ministres a Barcelona neix amb una intenció de “suavitzar el clima polític i parlar d’infraestructures clau, fet que, tractat de forma intel·ligent, pot ser molt positiu”. Però es posa les mans al cap davant de les “barbaritats” que sent en boca dels polítics, la forma en què s’està tractant de mobilitzar la població i el risc de “desmotivar els Mossos” amb algunes de les últimes declaracions polítiques. 

Notícies relacionades

El líder de la patronal precisa que el sector començava a recuperar el pols en els últims mesos i que les reserves de Cap d’Any anaven a bon ritme, però que “nous incidents o sortir a les portades de tot el món amb més conflicte tindrà immediates conseqüències en el turisme i en l’economia local”.

En la mateixa línia, el Gremi de Restauració de Barcelona, que representa un sector que durant aquestes dates acostuma a tenir els pics de facturació, apel·la a l’esperit d’una ciutat “on tothom ha sigut sempre benvingut i no tindria sentit donar una imatge caricaturitzada, altrament”, en paraules del seu director, Roger Pallarols. Insisteix que “anuncis de violència fan molt mal al funcionament de la ciutat i la seva economia, sobretot en una campanya nadalenca, que aquest any és essencial perquè la restauració ha viscut moments molt durs per diferents motius, inclòs el polític”. En representació d’aquest sector que aglutina molts petits emprenedors, fa una crida a “recuperar la manera de ser dels barcelonins i la nostra tradició de convivència” i recorda la “importància que té per a la ciutat i els seus negocis” no foragitar el “turisme de qualitat”.

Temes:

Hotels Comerç