A L'ALÇA

El comerç 'online' genera 110.000 entregues al dia a Catalunya

El Govern fomentarà l'entrega en punts de recollida per passar en dos anys del 15% del total al 25% de les compres

El 'click and collect' serveix també per reactivar el trànsit de persones a les botigues

zentauroepp44125969 file   in this dec  20  2017  file photo  a clerk reaches to180706110151

zentauroepp44125969 file in this dec 20 2017 file photo a clerk reaches to180706110151 / Mark Lennihan

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El comerç ‘online’ creix a un ritme del 25% anual, i actualment genera ja 110.000 entregues de paquets per dia a Catalunya. És la principal conclusió d’un estudi sobre comerç ‘online’ que ha realitzat el Departament de Comerç de la Generalitat i que ha sigut presentat aquest dimarts.En total, aquest any es produiran en la comunitat autònoma 53 milions de compres a internet –només productes físics–, un procés de compra que té conseqüències en la mobilitat, ja que el 73% de les adquisicions s’entrega als domicilis. En aquest sentit, la Generalitat estigui decidida a fomentar l'impuls dels punts de recollida no només perquè es redueixi el nombre d’entregues a les llars –fomentant el 'click and collect'– i reduir així l'impacte ecològic, sinó també per a, encara que sembli contradictori, utilitzar l’'e-commerce com a fórmula per impulsar el comerç local.

L’informe destaca, per exemple, que si tres de cada quatre paquets s’entreguen a la llar, només el 12% s’entreguen en oficines i el 15%, en alguna modalitat de punts de recollida (6,2% a la mateixa botiga on es va comprar, 8,7% en punts de recollida i 0,2% en el bar/comerç de confiança). Aquest 15% de ‘click and collect’ és molt inferior al d’altres països com França o el Regne Unit, on la recollida en botigues o taquilles està molt més estesa. L’estudi apunta a un creixement del 21,7% per l’any que ve, fins als 64 milions de compres. 

Segons l’informe, els ciutadans realitzen 17,8 compres de mitjana a l’any. Per franges d’edat, els que més compren són els que tenen entre 35 i 44 anys (19,2 compres a l’any), seguits de la franja d’entre 45 i 54 (17,9 compres). La majoria de les compres corresponen a productes d’equipament de la persona –moda, etcètera– (28,1%), seguit del lleure i cultura (26,2%). Amazoncontinua sent el principal portal on s’adquireixen productes ‘online’, amb un 87,6% d’elecció dels usuaris, seguida per webs de botigues d’electrònica, 43%; i botigues de moda, el 37,8%.

Impacte negatiu

El total de compres a internet generen 39 milions de desplaçaments a l’any a Catalunya, i de fet, el 15% d’aquests requereix una segona visita, és a dir, és una entrega fallida. Hi cal afegir que el 8,2% del total de les compres acaba tornant-se (canvi de talles, producte no desitjat, etcètera), i això genera, també un, altre desplaçament del transportista. 

D'aquesta forma, el 23% del total de compres amb entrega a domicili són "absurdes", és a dir, o entregues fallides –6 milions de repeticions– o desplaçaments per devolucions –3 milions més–, fet que s'afegeixen als repartiments inicials.

Pla de la Generalitat

"Ara que el mercat és relativament petit, és el moment d'actuar", ha destacat la directora general de Comerç de la Generalitat, Muntsa Vilalta, en la presentació de l'informe. L’usuari, de fet, és conscient de l’impacte negatiu de les entregues a domicili (impacte ecològic, principalment), i entre el 50% i el 70% està d’acord a fomentar formes de repartiment alternatiu (sigui per reduir l’empremta ecològica o per no haver d'estar tot el matí a casa pendent que es presenti el transportista).

És per això que, en aquest sentit, laGeneralitats’ha posat com a objectiu passar del 15% actual al 25% el nombre de compres que s’entreguen en punts de recollida el 2020, o el que és el mateix, de 8 a 13 milions d’entregues en dos anys. "Volem impulsar el 'click and collect' –compra i recollida en un punt físic, siguin en botigues de confiança siguin en taquilles– i potenciar les ciutats compactes", ha destacat Vilalta. De fet, moltes botigues de barri estan incorporant l’opció de recollida de paquets, fet que suma trànsit de persones i reactiva alguns negocis. "Volem que a cada ciutat catalana hi hagi almenys un punt de recollida", ha agregat. Segons la directora general de Comerç, en moltes localitats “hi ha molts locals buits” que, per què no, podrien utilitzar-se per a aquesta comesa. 

Conscienciats

Notícies relacionades

Un altre dels objectius és que el 2020, almenys la meitat dels compradors estiguin conscienciats de l’impacte negatiu de lesentregues a domicili(des de qualitat de l’aire a excés de materials –cartró, plàstic protector...–). El pla no disposa de dotació pressupostària específica, però per aconseguir aquest doble objectiu (reduir l’impacte ambiental i potenciar les visites al comerç local) no es descarta en elfuturque pugui introduir-se algun tipus de taxa en el repartiment.

Alhora, entre les actuacions previstes per la Generalitat estan incorporar el comerç 'online' als plans estratègics urbans i fomentar tant la compra com la venda 'online' responsable (els primers, oferint més clarament que el paquet es pot recollir en un punt físic quan al client li vagi millor i els segons, tenint en compte que aquesta opció pot ser la més beneficiosa per al medi ambient).