informe anual

Les reclamacions sobre hipoteques són la majoria al Banc d'Espanya

La institució va rebre 40.176 reclamacions el 2017, més de la meitat per despeses hipotecàries

Es van resoldre 10.428 reclamacions, de les quals el 73,1% van ser favorables al reclamant

zentauroepp43986897 graf7917  madrid  espa a   26 06 2018  pablo hern ndez de co181008203223

zentauroepp43986897 graf7917 madrid espa a 26 06 2018 pablo hern ndez de co181008203223 / Chema Moya

1
Es llegeix en minuts

El Banc d’Espanya va rebre un rècord de 40.176 reclamacions al llarg de l’any 2017, un 177,8% més que en l’exercici precedent, un augment motivat per la discrepància amb el cobrament de despeses de formalització en els préstecs hipotecaris, que va propiciar que es registressin 23.020 reclamacions, segons consta en la Memòria de Reclamacions del Banc d’Espanya el 2017.

El 85,8% del total de reclamacions presentades va correspondre a bancs i el 81,4% era relatiu a préstecs hipotecaris, molt per sobre d’exercicis anteriors.

Dins dels préstecs hipotecaris, 23.020 reclamacions van ser discrepàncies amb el cobrament de despeses de formalització (davant de 20 un any abans), 6.071 per clàusules terra.

Les incidències relacionades amb préstecs personals i crèdits al consum van experimentar un lleuger augment, fins a 775 (78 més que un any abans), malgrat que el seu pes relatiu en el total de les reclamacions va disminuir.

Quant a les reclamacions per operacions de passiu, van destacar les incidències relatives a les liquidacions de comptes corrents (1.387). Respecte dels serveis de pagament, la major part de les incidències està relacionada amb les targetes de crèdit i de dèbit (1.475) i amb les transferències (304), xifres estables davant el 2016.

L’any passat també va augmentar el nombre de consultes, a causa de l’augment de les realitzades per via telefònica fins a les 39.167 (+23,7%), mentre que les consultes escrites van descendir un 2,4%, fins a les 1.889 el 2017.

Notícies relacionades

L’any 2017 es van resoldre 10.428 reclamacions, de les quals el 73,1% van ser favorables al reclamant i el 26,9% a l’entitat, en línia amb el 2016. Entre les primeres, 5.927 van finalitzar amb un informe favorable al reclamant i en 1.693 casos es va produir un aplanament de l’entitat a les pretensions del reclamant abans de l’elaboració del corresponent informe per part del Banc d’Espanya. Així mateix, la mitjana general de rectificacions de les entitats bancàries davant d’informes contraris als seus interessos va passar del 36,8% sobre el total dels informes favorables al reclamant el 2016 al 62,4% el 2017.

El Banc d’Espanya ha indicat que la informació disponible per a l’exercici 2018 permet avançar que aquest any el volum de reclamacions serà molt inferior. Així, segons les dades provisionals, va rebre entorn de 16.000 reclamacions entre els mesos de gener i setembre.