INFORME DE LA COMISSIÓ EUROPEA

Targeta vermella a Espanya per la desconfiança en la prestació de serveis

Subministrament elèctric, hipoteques, telefonia mòbil i vehicles de segona mà, els mercats més problemàtics segons la Comissió Europea

El quadro d'indicadors avalua les prestacions a quaranta sectors de mercaderies i serveis en el conjunt de la Unió Europea

43219858 59

43219858 59

2
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez / Bruselas

Espanya segueix a la cua d’Europa quant a la valoració que fan els consumidors sobre les prestacions de serveis que reben. Segons el nou quadro d’indicadors dels mercats de consum publicat per la Comissió Europea, la confiança se situa a Espanya cinc punts per sota de la mitjana de la UE i assoleix els deu punts de diferència en el subministrament elèctric, les hipoteques, els serveis de telefonia mòbil, els comptes bancaris i els serveis de telefonia fixa, els àmbits amb pitjor nota.

L’informe, de caràcter bianual, analitza les prestacions a nivell europeu a quaranta sectors de mercaderies i serveis. En els dos àmbits Espanya rep un sonor suspens. Dels 15 mercats examinats, només superen l’aprovat en dos i en tres dels 25 mercats de serveis examinats. “Ha augmentat la confiança dels consumidors, però encara són massa els que pateixen males experiències en determinats mercats. Per exemple, al comprar béns immobles o vehicles segona mà”, reconeix la comissària de justícia, consumidors i igualtat, Vera Jourova, sense referir-se a un país en concret.

La insatisfacció dels consumidors a Espanya continua sent especialment visible en els serveis d’electricitat (-18,1 punts per sota de la mitjana europea), hipoteques (-16,8%), telefonia mòbil (-14,4%), comptes bancaris (-13,7%) i serveis de telefonia mòbil (-12,1%). Els únics tres segments que estan en línia amb altres països de la UE es refereixen als allotjaments de vacances, productes d’ús diari i serveis de cura personal (perruqueries, etc.).

Situació a la UE

A nivell global, Brussel·les constata que, tot i que la situació a la Unió Europea ha millorat respecte al 2010, els avenços en els últims dos anys continuen sent limitats i determinats mercats continuen suscitant desconfiança entre els consumidors europeus. Per exemple, només el 53% dels consumidors confia que les empreses respectin les normes sobre protecció de consumidors, enfront del 59% en l’àmbit de les mercaderies.

Notícies relacionades

Entre els àmbits identificats com a problemàtics destaquen les telecomunicacions (internet i telefonia mòbil), els serveis financers i els serveis públics (aigua, gas, electricitat i serveis postals), tot i que també hi ha altres àmbits que continuen sent un maldecap per als consumidors, com les subscripcions a canals de televisió les vendes de productes electrònics, el ferrocarril i els transports urbans i els serveis de reparació de vehicles. No obstant, són els serveis financers els àmbits que més perjudicis generen i almenys el 35% dels consumidors informa de greus problemes en relació amb assegurances de llar, préstecs i crèdits, hipoteques i subministraments bàsics de gas i aigua.

La nova anàlisi constata que, tot i que els mercatsd’Europa occidental segueixen funcionant millor, les millores més grans s’han registrat als païsosde l’Europa oriental. “Això indica que s’està tancant lentament la bretxa est-oest en el funcionament dels mercats per als consumidors”, afirma la Comissió.

Temes:

Consum