Transports

Ryanair anuncia 36 noves rutes a Espanya a l'estiu del 2019 malgrat les vagues

L'aerolínia assegura que està disposada a adaptar els contractes irlandesos a la legislació espanyola

cmontanyes44888728 ryanair180907182524

cmontanyes44888728 ryanair180907182524 / GLEB GARANICH

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Ryanair fa un gir radical en la seva política de comunicació. Si fa uns mesos amenaçava de reduir la seva plantilla i la seva flota si hi havia més vagues, ara, quatre dies després de les aturades dels tripulants de cabina a Espanya i cinc països més i amb la possibilitat de noves vagues sobrevolant el cap dels sindicats, anuncia 36 noves rutes a Espanya l’estiu que ve per fer front a un conflicte que, segons el director de màrqueting de l’aerolínia, Kenny Jacobs, preveuen resoldre "abans de Nadal".

L’aerolínia consolida d’aquesta manera Espanya com el seu primer mercat, i passarà a operar més de 600 rutes l’estiu vinent i a transportar més de 48,3 milions de clients amb procedència i destinació a Espanya en el conjunt de l’any. Entre les novetats, s’estrenarà una nova connexió entre Barcelona i Kíev i una altra Reus-Gansk, així com noves connexions a la base de la companyia a Londres Southend.

Entre les ciutats que Ryanair connectarà amb Londres Southend destaca –a més de Barcelona, Reus, Màlaga, Alacant i Palma– Bilbao que s’afegeix així a una llista de 27 aeroports en els quals opera Ryanair a Espanya, a 13 dels quals hi té base la companyia.

Contractes espanyols

"Volem que sigui Espanya el pròxim mercat amb el qual arribem a acords". Aixíd’optimista es presentava aquest dimarts al matí Kenny Jacobs en una roda de premsa a Madrid. La companyia assegura que acceptarà "contractes espanyols, impostos espanyols i ajustar-se a la legislació espanyola", però no saben quan ni com. A més, segons Jacobs, no tots els treballadors volen contractes espanyols, ja que fa tres anys la companyia va oferir contractes sota legislació local a Espanya i la majoria van dir que no perquè implicaven menors beneficis.

Però, a més, Jacobs ha introduït un nou actor en joc, el Govern irlandès, que segons el director de màrqueting de Ryanair té una de les claus de l’acord, o almenys sobre el moment de la seva posada en vigor: "El Govern irlandès és part de la solució perquè suposa un canvi en les legislació impositiva irlandesa, però ja hem començat a parlar amb ells”, va explicar Jacobs a EL PERIÓDICO, tot i que no va saber aclarir de quins canvis es tractava. 

Els ‘assistents de vol’ contradiuen la companyia

Un discurs que s’allunya bastant de la versió dels sindicats de tripulants de cabina USO i Sitcpla. Segons USO, l’any 2012, una nova normativa oferia la possibilitat de canviar "només" la Seguretat Social a Espanya i ningú es va acollir al canvi perquè els abaixaven el sou per compensar el sobrecost i l’any passat Ryanair va oferir als treballadors contractats a través de les agències –Crewlink i Workforce– salari base i Seguretat Social espanyola, però "mai" contractes espanyols. "Mai es va oferir legislació espanyola, comptes corrents a Espanya o tribunals espanyols als TCP", segons un assistent de vol de Ryanair. 

A més, els representants sindicals d’USO i Sitcpla –Ernesto Iglesias i Antonio Escobar– són treballadors de Norwegian i Iberia respectivament, elegits pels treballadors de Ryanair en aquests sindicats perquè els representin, i l’aerolínia és taxativa que no s’asseurà a negociar amb ells, sinó que només ho farà amb treballadors de Ryanair. "Ells hi poden tenir algun tipus de presència, però no volem que estiguin en la mesa de negociació. Nosaltres no negociarem amb algú que treballa a la competència”, va afegir Jacobs a EL PERIÓDICO.  

No més a prop dels pilots

Notícies relacionades

Els pilots no viuen una situació gaire diferent, representats pelsindicat Sepla, tenen una demanda a l’Audiència Nacional interposada a la companyia i, tot i que es van reunir amb la companyia a mitjans de setembre amb la predisposició d’apropar actituds, no van assolir cap acord i, des d’aleshores les converses són inexistents, segons fonts sindicals. 

Jacobs confia a tornar a Madrid amb un acord sota del braç abans de Nadal. I haurà d’afanyar-se, perquè d’acord amb les versions de tots dos, sindicats i companyia estan encara molt lluny d’acostar posicions.