Aturades aeroports

Vaga a Ryanair: 18 vols cancel·lats al Prat i 4 a Girona

La companyia va cancel·lar vols prèviament que aquest divendres no apareixien a les pantalles dels aeroports

zentauroepp45234133 ryanair180928123227

zentauroepp45234133 ryanair180928123227

4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo / Gabriel Ubieto

L’aerolínia Ryanair ha cancel·lat 18 vols a l’aeroport de Barcelona-el Prat i 4 a Girona amb motiu de la vaga convocada aquest divendres pels tripulants de cabina de passatgers d’Espanya, Itàlia, Portugal, Bèlgica, Holanda i Alemanya i de pilots d’Itàlia, Holanda, Bèlgica i Alemanya, segons ha pogut saber aquest mitjà.

Vols cancel·lats de Ryanair

Els vols cancel·lats des del Prat són a Berlín-Schönefeld, Colònia, Hamburg, Brussel·les Zaventem, Màlaga, Sevilla (dos), Vigo, Budapest, Milà Bèrgam, Roma Fiumicino, Venècia, Vílnius, Porto (tres), Londres Stansted i Manchester. 11 d’aquests vols (Berlín, Porto, Sevilla, Vílnius, Hamburg, Venècia, Màlaga, Milà, Roma, Machester i Colònia) són tripulats per treballadors de la base catalana, mentre que la resta pertanyen a altres bases.

L’Ariadna la Lea s’han dirigit aquest divendres al matí al taulell de Ryanair de l’aeroport del Prat sabent que el seu vol de tornada a Milà (Itàlia) havia sigut cancel·lat. La seva intenció era aconseguir més informació i assegurar-se que la companyia els cobria les dues nits d’hotel fins diumenge, quan els ha sigut reassignat un altre vol de tornada. "¿Quant ens pot costar una nit sense reserva prèvia?", es pregunten, ja que han d’avançar els diners i esperar que després Ryanair els hi reemborsi.

En Mohamed, que tornava de vacances a Colònia (Alemanya) amb escala a Milà, ha tingut més sort. Tant a ell com als quatre amics se’ls ha il·luminat la cara quan els treballadors del taulell els han informat que els podien resituar en un vol a Palma i que aquesta mateixa tarda en podrien agafar un altre de tornada a Alemanya. A la resta els queda pendent una travessia una mica més llarga, ja que la distància Colònia-Barcelona es cobrirà amb cotxe.

Un destí semblant al de l’Adriana i la Lea han tingut la Tara l’Alex, originaris de Liverpool. Aquesta parella de britànics tenia previst tornar a casa via aeroport de Manchester després de visitar per primera vegada Barcelona, una cosa que no podran fer fins diumenge. "Anem molt justos d’euros i és una vergonya que per culpa d’un conflicte laboral de la companyia hàgim d’avançar nosaltres el cost de l’hotel", afirmen resignats.

Qui no va rebre cap notificació que el seu vol havia sigut cancel·lat ha sigut la Charlotte. Aquesta francesa que treballa a Brussel·les va comprar el passatge de tornada a través d’una web d’ofertes de viatges i s’ha assabentat divendres al matí que el seu vol no s’enlairaria. "Les companyies haurien d’estar més pendents dels bitllets que venen i a través de qui els venen", es queixa.

Vols "desapareguts"

Aquests vols cancel·lats per la companyia prèviament han desaparegut de les pantalles dels aeroports i se suposa que Ryanair ha avisat prèviament els passatgers afectats. No obstant, es donen casos com el de Fernando López Tola, resident a Luxemburg que no ha tingut accés al seu ‘e-mail’ en els últims dies i no s’ha assabentat de la cancel·lació del seu vol de Madrid a Luxemburg. Aquest divendres al matí ha arribat a l’aeroport i s’ha trobat que el seu vol no apareixia a les pantalles.

"Hearribat a l’aeroport i el vol no sortia a les pantalles. Al preguntar a l’aeroport em diuen que hi ha vegades que no surten, que entri directament a la porta d’embarcament. La meva sorpresa és que passo la duana i quan arribo a dins tampoc hi ha vol. És el combat del segle", va explicar a aquest mitjà López, que no té gaire clar quines seran les seves opcions ara.

 Missatge enviat a una afectada per una cancel·lació. / SARA LEDO

"M’han dit que els passatgers han vingut a canviar el bitllet abans, però jo no tinc ‘e-mail’ perquè estic de vacances. I el que diu tothom és que Ryanair té la fama de no reemborsar o de reemborsar massa tard. Jo, per exemple, puc agafar-me un vol a Luxemburg des de la T4 però em costa 500 euros, i si després no me’ls tornen...", va afegir.

Els "serveis mínims" de les illes

Segons els serveis mínims establerts pel Ministeri de Foment tots els vols des de les illes havien de funcionar amb normalitat. No obstant, segons els sindicats USO i Sitcpla, cap dels vols programats aquest matí des de Tenerife Sud (a Venècia, Eindhoven, Milà i Newcastle) ni des de Lanzarote (Knock, Shannon i Birmingham) han sortit, ja que la companyia "no ha enviat cartes de serveis mínims". Tampoc s’han enlairat els vols des de Las Palmas de Gran Canàriafins a Franckfurt International ni a Bolonya.

Notícies relacionades

"Ryanair no ha comunicat a la seva tripulació quins vols estaven protegits pels serveis mínims, els ha desorientat de tal manera que els ha sortit malament la jugada perquè aquest matí no ha sortit cap vol de Tenerife Sud, s’han quedat tots els passatgers tirats", ha explicat el representant del sindicat Sitcpla, Antonio Escobar.

Alguna cancel·lació d’última hora

Malgrat que la companyia s’havia cobert bé les espatlles: a Madrid, Ryanair havia cancel·lat almenys 9 vols des de Barajas cap a Hamburg, Zaventem, Santiago, Tolosa, Roma, Vílnius, Luxemburg, Porto, Londres Stansted (dos), però l’aerolínia va cancel·lar només dues hores abans el vol a Pisa que sortia a primera hora del matí, cosa que va provocar que els passatgers s’amunteguessin al taulell. El missatge que rebien era aquest: "Sentim les molèsties per la cancel·lació del vol FR9472 de Madrid a Pisa el 28-09-2018 a causa d’un atac de la tripulació que està completament fora del nostre control. Tens dues opcions disponibles [...]".