Energia

La CNMC demana revisar el sistema retributiu de les empreses de transport de gas a partir del 2021

En l'actualitat, la retribució financera d'aquestes empreses és superior a l'11%

16149474 591

16149474 591

1
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) creu que s’ha de revisar el sistema retributiu de l’activitat de transport de gas amb vista al pròxim període regulatori que començaràel 2021, amb la finalitat d’assolir l’adequat equilibri economicofinancer del sistema i en benefici dels consumidors.  

En l’actualitat la retribució financera del transport de gas és superior a l’11% i representa, aproximadament, un 28% dels costos regulats del sector gasista, segons precisa la CNMC en un informe en què analitza les cinc principals empreses de transport de gas (Enagás Transporte, Enagás Transporte del Norte, Gas Extremadura Transportista, Gas Natural Transporte i Redexis Infraestructuras) que representen gairebé el 92% de la retribució reconeguda a aquesta activitat (826 milions d’euros).

L’informe conté una anàlisi del període 2013-2016, durant el qual l’actiu total d’aquestes cinc empreses es va incrementar anualment en una mitjana del 2% i va tenir un creixement global del 4,3%. Aquest període és especialment rellevant perquè permet valorar l’impacte en els comptes anuals de les empreses de transport dels canvis introduïts al marc retributiu de l’activitat pel Reial Decret-llei 8/2014 i la Llei 18/2014.

Notícies relacionades

Per la seva banda, l’import net de la xifra de negocis es va reduir durant el període considerat, i es va produir de la mateixa manera un descens del 16,1% en les despeses d’explotació. El resultat net de l’exercici es va mantenir pràcticament constant per al conjunt d’empreses, excepte per a Enagás Transporte, que augmenta.

Segons la CNMC, i malgrat la revisió a la baixa de la retribució regulada del transport el 2014, les ràtios per al conjunt de l’activitat i en particular per a Enagas Transporte són "folgats per a una activitat considerada de baix risc" i, a més, són superiors als d’altres activitat regulades comparables, per la qual cosarecomana l’establiment de límits d’alçament adequats per a les activitats regulades, així com una taxa de retribució financera per al transport gasístic adequada als principis establerts en la llei de 2014.

Temes:

Energia