ciutats sostenibles

La batalla dels combustibles

La competència més gran es concentra en la mobilitat urbana

zentauroepp38710987 autogas170602162707

zentauroepp38710987 autogas170602162707 / JOAN PUIG

1
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La veritable competència entre combustibles es lliura a les ciutats, a la recerca de les millors solucions per a una mobilitat urbana el més sostenible possible, admet la secretària general de Sedigás, Marta Margarit. El gas natural liquat (GNL) i comprimit (GNC) té davant el gas liquat del petroli (GLP), que barreja butà i propà, o autogàs; així com els vehicles elèctrics, com alternatives a les gasolines i al gasoil, que encara són els combustibles massius.  

Un dels que més ha crescut en el segment dels turisme és l’autogás. A Catalunya es van vendre a l’agost 247 vehicles moguts amb aquest combustible, davant de 99 de gas natural comprimit i 50 d’elèctrics, segons les dades de la Direcció General de Trànsit recollides per la consultora MSIU per a Repsol, un dels actors que més aposten pel GLP per a vehicles. L’autogàs compta amb 25 milions de vehicles a tot el món, dels quals 15 milions circulen a Europa, gairebé 60.000 a Espanya.

Al marge dels vehicles elèctrics, el gas natural, com el que s’utilitza a les cases, però comprimit per al seu ús en vehicles, és una de les apostes del Grup Volkswagen, del qual forma part la Seat. Un dels seus avantatges és que no és un derivat del petroli i s’estudia la possibilitat que els vehicles puguin proveir les cases particulars mitjançant un compressor connectat a la xarxa d’abastiment de cada casa. Això reduiria una dels seus desavantatges respecte al GLP, la xarxa de proveïment del qual és més gran.

Notícies relacionades

El GLP ocupa menys espai i ofereix més rendiment que el gas natural i, al seu torn, compte amb més sortidors per proveir-se. Només a Catalunya hi ha 110 estacions de serveis que en tenen.

En canvi, el gas natural és més ecològic, no procedeix del petroli, consumeix menys per quilòmetre i, en cas de fuga, al pesar menys que l’aire, es dispersa amb facilitat.