VIATGES

Les aerolínies denuncien que la congestió de l'espai ha disparat els retards un 60% aquest any

L'associació ALA demana a Foment formar una taula de treball d'alt nivell per buscar solucions

zentauroepp45103407 barcelona 19 09 2018  econom a   ala asociaci n de l neas a 180919171851

zentauroepp45103407 barcelona 19 09 2018 econom a ala asociaci n de l neas a 180919171851 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras

Les aerolínies que operen a Espanya denuncien que la congestió del’espai aeri estàdisparantels retards a tot Europa, però amb especial incidència a l’aeroport de Barcelona-el Prat. Tant que des que va començar l’any, el nombre de retards s’ha elevat un 60,5% respecte dels registrats l’any passat.En aquest escenari, insten “tots els actors” a treballar junts i reclamen la creació d’una taula de treball del transport aeri d’alt nivell per buscar de solucions.

Segons va explicar el president del’Associació de Línies Aèries(ALA), Javier Gándara, els retards a Europa van augmentar per exemple el 110% al juny, el 70,9% al juliol i el 64% a l’agost. “Els retards no són un problema de Barcelona o Espanya, sinó de tot Europa”, va destacar.L’aeroport de Barcelona, no obstant,ha sigut dels més afectats a l’estiu, amb una puntualitat(màxim 15 minuts de retards) del 56%, amb només dos aeroports amb pitjors xifres: LisboaiLondres Stansted. Aeroports com el de Madrid es van situar en l’entorn del 75%.

Els retards poden ser deguts a moltes causes, algunes d’inapel·lables, com les meteorològiques. Però segons Gándara, “el 80% dels retards es produeix en la fase de ruta –durant el vol de l’avió–, i la resta a l’aeroporti la terminal”, va destacar. Quant als primers, els majoritaris, són causats sobretot per la falta de personal (staffing), és a dir, controladors (inclou vagues) i la capacitat (massa vols per a cert nombre de controladors). ABarcelona, a més, se suma la seva situació geogràfica: a més de la seva pròpia gestió de l’espai, s’ha d’afegir que la majoria d’aeronaus amb destinació o origen passen perespais aeriscom els deMarsella(França) i Karlsruhe(Alemanya), els que acusen els principals retards a Europa.

Notícies relacionades

Per buscar solucions, l’ALA ha sol·licitat al Ministeri de Foment una reunió amb l’objectiu d’explicar la situació i proposar la formació d’una “taula d’alt nivell” en què tinguin presència Aviació Civil a EASA, Aena, les aerolínies i Enaire per buscar solucions i també pressionar a nivell europeu per “evitar” que el pròxim estiu es visqui “una situació similar” a la d’aquest any.

Gándara, això sí, va reconèixer que tambés’han de buscar solucions localsal Prat, on “s’ha de veure com treure més operativitat al pla de vols”. “Tot i que es construeixi laterminal satèl·lit, no es poden fer més operacions en algunes hores”, va dir. “Les aerolínies són les que decidiran si utilitzar Girona com a tercera pista és una bona opció o no”, va agregar.