Fira Gastech

Mobilitat amb cotxes de gas comprimit

Nedgia impulsa el seu carregador domèstic per a vehicles, alternativa real en la transició cap a energies amb menys emissions

zentauroepp45088084 economia es un cargador dom stico para coches alimentados co180918114204

zentauroepp45088084 economia es un cargador dom stico para coches alimentados co180918114204

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La fira Gastech, que se celebra fins aquest dimecres a Barcelona, és un formiguer d’operacions i contactes empresarials per alsector del gas, cridat a protagonitzar la transició cap a energies més netes. Un alt directiu d’una companyia capdavantera reconeixia que a la seva agenda hi havia més de 60 entrevistes en tres dies. Aquesta és la raó de ser d’una fira professional, en què encara anar ben vestit impera i el gran públic no existeix. I el gas és el cor de la qüestió; la compravenda de matèria primera i l’exposició de tecnologies adaptades en centren l’atenció.

En aquest joc d’apostes estratègiques i contactes entre professionals d’alt nivell reunits a la fira Gastech, 30.000 assistents i 700 expositors, destaca al profà un estand de Nedgia, amb cotxe incorporat. Un pal de recàrrega de gas per a vehicles, un exemple de les alternatives que obre el gas en termes de mobilitat i estalvi de costos. 

El comitè d’experts per a la transició energètica ja apuntava que el gas "pot convertir-se en el combustible preferit pels usuaris de cotxes, cosa qwue permetrà aconseguir els objectius de reducció d’emissions. Per arribar-hi seria necessari dissenyar un marc estratègic per al desenvolupament de punts de recàrrega, tant d’electricitat com de gas natural". Expliquen els professionals de Nedgia que el seu carregador de gas ja és una alternativa seriosa als vehicles elèctrics i una carta d’estalvi en comparació amb qualsevol cotxe gasolina o dièsel.

Gas comprimit

És un recarregador de gas comprimit, bàsicament, un compressor dissenyat per ser instal·lat en un pàrquing privat. Diuen que en unes sis hores permet omplir un dipòsit que atorga una autonomia d’uns 400 quilòmetres. Això des d’una instal·lació de gas domèstica. La recàrrega en una ‘gasinera’ es fa en un parell de minuts. ¿I el preu? Aquest és el gran atractiu. Un comparatiu a la web Coches.net assegura que el cost és d’uns 3,25 euros per cada 100 quilòmetres en una prova combinada (ciutat, carretera, autopista), en contrast amb els 7,2 euros del cotxe gasolina i l’híbrid, els 6,9 euros del dièsel o els 6,1 euros del GLP (gas liquat). 

Un altre dels factors que convenç és el factor mediambiental: reducció de les emissions de NO2del 100% i del 30% en CO, i un 50% més silenciós que el dièsel (el motor GNC és com el de gasolina).

Notícies relacionades

Nedgia comercialitza aquest compressor domèstic per uns 2.000 euros. Un conductor ocasional, dels de 10.000 quilòmetres a l’any, pot amortitzar la inversió en uns tres anys, segons David Fernández, responsable de mobilitat de Nedgia. Un professional (taxistes o professionals del transport) ho compensaran més ràpid. Amb 20 euros, un cotxe preparat per alimentar-se amb gas comprimit fa uns 555 quilòmetres (275 amb gasolina). És una solució de mobilitat molt utilitzada en països com el Brasil o Itàlia (un milió de vehicles), amb una xarxa de ‘gasineres’ més desenvolupada. "El cert és que les culpables de no haver-se’n desenvolupat a Espanya un mercat més ampli han sigut les petrolieres, perquè en altres països l’alternativa de gas comprimit està molt estesa, és una tecnologia provada", explica Fernández.

L’assignatura pendent és la xarxa de ‘gasineres’. Però el pla d’expansió està en marxa. La Unió Europea col·labora en el projecte Eco-gate amb 10 milions d’euros per a la instal·lació de ‘21 gasineres’ a Espanya a curt termini, per tant, n’hi haurà al voltant de 150 a finals d’aquest any. Una alternativa més en aquesta transició energètica que ve.