Anar al contingut

Nou etiquetatge

Les gasolines canviaran de nom a l'octubre

La nomenclatura que ve diferenciarà des dels derivats del petroli fins als biocombustibles, passant pel gas natural, els gasos liquats del petroli, l'hidrogen i les seves barreges

Sara Ledo

Les gasolines canviaran de nom a l'octubre

Els carburants de les gasolineres canviaran de nom ben aviat per adaptar-se als nous companys alternatius. A partir del proper 12 d’octubre un popurri d’etiquetes diferents per a combustibles prendran protagonisme a gasolineres i en la proximitat del tap d’ompliment dels vehicles nous per decisió de la Comissió Europea per harmonitzar el mercat i que sigui més senzill escollir el carburant adequat a tots els països, cosa que no vol dir que desapareguin les habituals gasolina 95 i 98, gasoil A i dièsel, sinó que hi haurà una nova expressió gràfica per identificar-les segons les seves especificacions.

“Es continuarà utilitzant la gasolina 95, el que passa és que a sota hi haurà una nova forma, una nova etiqueta”, expliquen fonts de l’Associació Espanyola d’Operadors de Productes Petrolífers (AOP) sobre aquestes noves denominacions que seran un “complement” informatiu per als carburants però que, matisen, “ni substitueixen ni modifiquen la informació que es dona en l’actualitat a les estacions de servei sobre els carburants que se subministren en aquestes instal·lacions”.

En concret seran deu etiquetes que van des dels derivats del petroli fins als biocombustibles, passant pel gas natural, els gasos liquats del petroli, l’hidrogen i les barreges, entre altres, i que compartiran els 28 països de la Unió Europea, Islàndia, Liechtenstein, Noruega, Macedònia, Sèrbia, Suïssa i Turquia en vista de l’aproximació dels carburants alternatius que cada vegada aniran a més, expliquen aquestes fonts, per la qual cosa la Unió Europea ha decidit avançar-se perquè no hi hagi confusió en el proveïment futur.

Simbologia geomètrica

Un cercle serà sinònim de gasolina, un quadrat de gasoil i un rombe de combustibles gasosos, i al seu interior acolliran lletres i números que determinaran en el cas de la gasolina el percentatge màxim d’etanol (E) que accepta cada vehicle (5%, 10% o 85%) i en el cas del gasoil el volum màxim de biodièsel (B) que assimila (7% o 10%).

D’altra banda, les lletres XTL signifiquen que el cotxe accepta dièsel sintètic, és a dir, aquell que no deriva del cru de petroli, mentre que H2 correspon a hidrogen; CNG, a gas natural comprimit; LGP, a gas liquat del petroli, i LNG, a gas natural liquat.

¿Com saber quin és el carburant adequat?

Tots els vehicles (ciclomotors, motocicletes, tricicles i quatricicles; turismes; vehicles comercials lleugers; vehicles comercials pesants; autobusos i autocars) adquirits a partir de mitjans d’octubre inclouran en la proximitat del tap d’ompliment o de la tapa del dipòsit i als manuals d’usuari el carburant idoni per al motor, cosa que no passarà amb els vehicles antics que ni tindran etiqueta ni hauran de col·locar-la, ja que en el seu cas han d’utilitzar el combustible habitual.

Una nomenclatura que també apareixerà en els aparells assortidors, en els dispensadors de totes les estacions de servei i als concessionaris de vehicles, de manera que l’etiqueta és simplement una eina visual i l’usuari només ha de comprovar que el rètol que apareix al seu vehicle coincideix amb el que apareix en l’aparell assortidor de combustible.

¿Què passa si la gasolinera no té el combustible requerit?

L’aparició d’aquestes deu etiquetes no implica deu mànegues noves a les gasolineres, ni tan sols que tots aquests productes hi puguin ser adquirits, ja que alguns, com els carburants gasosos són poc comuns encara i no és fàcil trobar-los en molts dels habituals punts de proveïment, expliquen fonts de l’AOP.

A més, i malgrat que no existeixen equivalències entre carburants, segons aquesta mateixa font, sempre és possible utilitzar menys biocarburant, però mai més. És a dir, si una persona es compra un cotxe amb una etiqueta d’E85 sí que pot fer benzina normal però el problema apareix al revés, a un cotxe de gasolina normal no se li pot posar E85.

És probable que al principi siguin freqüents els titubejos davant les màquines de proveïment de les gasolineres o que més d’un intenti per error posar un tipus de combustible diferent al que correspon al vehicle, però per evitar-lo hi haurà guies a les estacions de servei així com petits “trucs” que aniran acostumant al consumidor al nou estàndard, com que el coll d’ompliment de combustible d’un cotxe de gasolina és més petit que la boca d’un sortidor de gasoil (tot i que no al contrari).

El debat del dièsel

La sentència de la ministra Teresa Ribera als dièsel ha deixat cua i entre les mesures per aconseguir-ho el govern ha temptejat, en no poques ocasions, un hipotètic augment de la càrrega fiscal d’aquest combustible, que en l’actualitat és menor que la de la gasolina, per marcar el full de ruta cap a la reducció d’emissions.

Una cosa que les organitzacions del sector no comparteixen, i insisteixen que el problema resideix en l’antiguitat del parc automobilístic que, segons un informe de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), supera els 10 anys en el 61, 8% dels turismes i el 72,9% dels camions (2017).