Aerolínies

¿Quant cobren els pilots a Espanya?

Els treballadors d'Iberia acaben de tancar un nou conveni que consolida els millors salaris del sector a Espanya, mentre que els de Vueling, enllestint el tancament del seu, són entre els més baixos

first-a350-900-delivery-to-iberia-ferry-flight-007

first-a350-900-delivery-to-iberia-ferry-flight-007 / PIGEYRE Pascal - Masterfilms

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

L’aerolínia Iberia i el sindicat Sepla van segellar aquest dimarts el IX Conveni Col·lectiu de pilots de la companyia per als propers tres anys. El 71% dels afiliats de l’organització de treballadors van donar el vistiplau a un text que els assegura increments salarials del 2,5% per a aquest 2018 i del 2% per al 2019, a més del compromís de la companyia d’incrementar l’activitat en els pròxims anys –cosa que implica més possibilitats de promoció– o una clàusula de dos pilots mínim per avió. “Estem convençuts que els pilots d’Iberia som un col·lectiu cada vegada més valorat, si és possible, en tots els estaments del Grup IAG”, diu una circular interna del sindicat, felicitant-se per l’acord aconseguit.

La fama del bon sou dels pilots és l’enveja de moltes altres professions, ja que aquest col·lectiu és un dels millors remunerats històricament. No obstant, els sous actuals dels comandants i copilots d’aeronaus no són tan voluminosos com en èpoques anteriors. De fet, el salari base d’uncambrera la província de Barcelona, i l’hostaleria és l’activitat amb la menor remuneració segons l’enquesta d’estructura salarial del 2017, té un salari base més alt que el d’un pilot d’Iberia.

Les taules salarials del text segellat entre empresa i treballadors contenen un salari base de1.014,31 eurosmensuals tant per a pilots com per a copilots. Una xifra que, no obstant, es dispara a l’afegir els múltiples plusos que tracen un autèntic jeroglífic en la nòmina. “Sincerament, no soc capaç d’entendre del tot la meva nòmina”, confessa un comandant d’Iberia. A aquests 1.014,31 euros els treballadors han de sumar un complement garantit per a les primeres 70 hores de vol que varia entre els3.868,89 eurosd’un Delta 1, la categoria més alta, o els 92,29 euros d’un pilot novell. Si superen aquest nombre d’hores de vol, una cosa habitual, el preu de l’hora varia també entre 1,2 i 47,23 euros. La xifra final la complementen els plusos de dietes, productivitat o desplaçament; aquest últim varia entre el personal de trajectes llargs i el de trajectes curts.

Diverses fonts del sector consultades són reticents a donar una xifra de sou mitjà, ja que el ball de complements fa de cada cas un món. No obstant, a un pilot se li podria atribuir uns ingressos bruts de12.500 euros, en quinze pagues.

Vueling, la que pitjor paga

La fiscalitat és un punt rellevant quant als diners que finalment s’embutxaquen els pilots i és queRyanairpaga menys als seus comandants que Iberia, tot i que en molts casos aquests acaben guanyant més. Un pilot d’aquesta aerolínia ‘low cost’ guanya uns 140.000 euros bruts anuals (10.000 euros en 14 pagues), segons personal de l’empresa, i “fins a 200.000 euros per any”, segons afirma la companyia, sense concretar ni facilitar taules salarials. I és que els pilots i copilots de Ryanair no tenen conveni col·lectiu, tributen segons la normativa irlandesa i poden ser, en molts casos, autònoms. El seu salari es basa, gairebé exclusivament, en la remuneració segons les hores de vol i, en cas de baixes per malaltia o vacances, poden veure molt minvats els ingressos d’aquell mes. En el cas delscopilots, poden embossar-se mensualment al voltant d’uns 4.250 euros mensuals bruts.

Notícies relacionades

La puixantNorwegianva pactar el 12 de juliol passat un nou conveni que, entre salari base i plusos de vol, elevaria els ingressos dels comandants entre els 9.080 i els 9.896 euros bruts al mes. Els copilots, depenent de si són “júnior” o no i de la seva antiguitat, tenen un salari base d’entre 3.432 i 4.593 euros bruts mensuals. Als quals caldria sumar els plusos per hores de vol, que es paguen entre 8,24 i 8,45 euros cada una.

D’altra banda,Vueling, igual que la britànica Easyjet, es troba actualment enllestint el tancament del que serà el seu tercer conveni per actualitzar els sous que estan entre els més baixos del sector. Tant l’empresa com el sindicat Sepla, com a part representant dels treballadors, no han volgut facilitar les taules salarials per no entorpir la recta final de les negociacions. A la ‘low cost’ del grup IAG, un pilot novell cobra segons el conveni que de moment regeix un total de 5.348 euros al mes i el més veterà, 9.230 euros. D’alra banda, els copilots s’emporten entre 1.093 i 4.292 euros.