Històries Mínimes

El-'Not-is-not'-d'-Olot-al-món

Etnia Fashion Designs, fabricant de la firma Zenia de roba per a dona, crea una segona marca per exportar

Albert Jordà i Núria Costa

Socis fundadors d’Etnia Fashion Designs, S.L.

Colors més crus i naturals identifiquen el vestir al nord europeu, aquest marc en el qual aquesta firma de roba d’Olot acaba de llançar la seva segona marca comercial: Not is not. Amb ella, aquests dos socis empresarials pretenen conquerir una clienta independent, amb criteri i cultura, i que viatja pel món. En realitat, la nova línia de roba recull un concepte que és més que una manera de vestir. La comencen venent en botigues de sis països més enllà del Pirineu, però no descarten fer-ho també a les botigues d’Espanya que ja despatxen els seus dissenys de marca Etnia.

zentauroepp44375822 olot la garrotxa  historia minima  nuria costa i albert jord180722131041

zentauroepp44375822 olot la garrotxa historia minima nuria costa i albert jord180722131041 / Jordi Ribot Punti ICONNA

3
Es llegeix en minuts
Carme Escales / Vallfogona de Ripollès

En plena crisi del tèxtil, quan la Xina absorbia la gran majoria de produccions de moda, en mans de grans marques, Albert Jordà es va aventurar sortint a vendre en botigues físiques samarretes dissenyades i produïdes en un taller d’Olot.

Va anar veient com més d’una vintena de firmes del seu entorn van anar tancant, però ell va decidir continuar, apostant per un producte diferent, de qualitat i fabricat a Catalunya. «Vaig pensar que l’única manera de controlar la qualitat era seguint tot el procés. Vaig començar des de zero, sense gaire perspectiva més que la supervivència», explica Jordà.

La modèstia i l’afany el van ajudar a aconseguir la petita botiga de barri que busca distingir-se i un tracte més personalitzat amb les seves clientes, que valoren un producte diferent, un valor afegit que justifica la diferència de preu amb el qual juguen les grans superfícies de moda. «Vaig començar venent en botigues d’Olot, Girona i Barcelona, i després al nord d’Espanya», repassa l’empresari, a qui se li va unir com a sòcia Núria Costa. Ella treballava en una fàbrica de punt i va començar com a model dels seus dissenys, aleshores confeccions molt bàsiques que Jordà produïa. Junts van crear Etnia Fashion Designs, Societat Limitada que sota la marca Zenia (www.zeniamoda.com) comercialitza els dissenys que Costa va començar a crear. "En un moment que tothom sortia fora a produir, nosaltres no podíem competir en preu, l’única opció era dedicar-nos a un producte diferent i amb disseny", explica la dissenyadora i sòcia fundadora d’aquesta empresa d’Olot que l’any passat va facturar 800.000 passat euros i que per a final d’aquest espera assolir el milió d’euros. Des del 2012 exporten les seves mateixes col·leccions a Espanya, la Gran Bretanya, França i Bèlgica. "Són produccions bastant artesanals, amb acabats a mà. El preu a la botiga de les nostres peces a Espanya oscil·la entre els 70 i els 200 euros", precisa Núria Costa. "No venem per internet per no perjudicar les botigues", afegeix.

   

"Competir en preu no podíem. L’única opció era amb un producte diferent i amb disseny"

Ella té el seu taller de creació a Vallfogona de Ripollès, la població en la qual va néixer, «és el meu lloc d’inspiració, on han nascut tots els dissenys d’Etnia», puntualitza. Pero cada dia també va al taller que la firma té a Olot on una dotzena de dones produeix les peces. L’empresa té 9 persones en plantilla i la resta són col·laboradors externs, entre ells 14 representants de la seva roba. També dona feina a unes 30 persones en dos tallers tèxtils externs, a Olot i Mataró.          

Nova marca per fora

Notícies relacionades

Després d’haver observat els matisos que diferencien les preferències de les dones en països de la resta d’Europa respecte de les de l’estat, han decidit crear una marca exclusiva per exportar. El nom que li han donat, Not is not, el van patentar fa 9 mesos, just abans que l’expressió en anglès del ‘No és No’ comencés a estar en boca de tot el món com a lema i consigna contra l’abús i assetjament sexual. «Creiem que és un lema que la dona mereix i ajuda a conscienciar-nos, però ja al marge d’una reivindicació puntual. Ens dirigim a una dona que sap i defensa el que vol», declara el gerent d’Etnia Fashion Designs, Albert Jordà.

    Per a aquesta dona, que trepitja fort a França, Italia, Bèlgica, Alemanya, Portugal i Holanda, la firma d’Olot ha preparat 50 mostres de peces per a l’estiu de l’any vinent de les quals ja han rebut el primer ‘feedback’. "Els comercials a tots aquests països ens han dit que ha tingut molt bona acceptació, ha agradat molt, i per això les nostres expectatives d’aquest llançament són molt bones," afegeix Jordà. "De les 50 mostres, la meitat són més aviat per anar arreglada, per a dies més concrets, i l’altra meitat és d’un estil més atrevit i casual, però tot sobre un mateix fil conductor, un estil elegant", expliquen els socis que ja preveuen que necessitaran més mans.

En resum

<strong><span style="font-size: 1.6rem;">Albert Jordà i Núria Costa</span></strong>