Canvis energètics

El món s'electrifica

L'electricitat marca el camí energètic global però ensopega amb la descarbonització del sector elèctric

zentauroepp23976961 renovables180720194743

zentauroepp23976961 renovables180720194743 / DESIREE MARTIN

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El món canvia el rumb cap a l’electrificació amb l’excusa d’emetre menys CO2. Amb una inversió en el sector elèctric de 750.000 milions, per sobre de la inversió en petroli i gas (715.000 milions), durant el 2017 s’ha invertit un 2% menys en energia, 1,8 bilions de dòlars, a causa del’estancament en la despesa de combustibles fòssils i la menor capacitat del carbó, les centrals hidroelèctriques i les plantes d’energia nuclear.  

Són les dades de l’última revisió del’Agència Internacional d’Energia (AIE) que, no obstant, remarca que aquest augment en electricitat es deu sobretot a la inversió xarxes; però la despesa global conjunta en energies renovables i eficiència energètica va disminuir un 3% l’any 2017 i corre el risc d’alentir-se encara més el 2018, a causa que la inversió en generació elèctrica a partir d’energies renovables, que va representar dos terços de la despesa total, va caure un 7% el 2017, i el creixement de la inversió en eficiència energètica (3%) no va poder compensar aquest descens.

Una situació que segons explica a EL PERIÓDICO el director de programes d’aquesta agència, Alessandro Blasi, suposa que hi ha “un augment del paper de l’electricitat en la inversió global, però no que s’estigui produint una descarbonització del sistema elèctric”. 

Contribueixen menys altres fonts

“Tenim més electricitat que prové de l’energia solar i eòlica, però veiem que s’està reduint la contribució d’altres fonts d’electricitat que no generen emissions com l’energia hidroelèctrica o la nuclear... el que realment necessitem per a la descarbonització del sistema és una acceleració molt, molt gran de la inversió en renovables i en eficiència energètica, i no veiem que passi”, va afirmar Blasi.

En el cas dels Estats Units, segons l’aplicació ‘electricityMap’, produir un quilowatt d’electricitat té un cost energètic de 533 grams de CO2 amb el carbó (49%) i el gas (24%) com principals fonts de generació; mentre que altres països com França tenen una empremta de carboni de 59 grams i les seves principals fonts d’energia són la nuclear (70 %) i la hidràulica (10 %). 

Espanya no vol perdre el tren

Al mig dels dos hi ha Espanya, que té una empremta de carboni, segons electricityMap, de 235 grams per cada quilowatt d’electricitat a causa del carbó (51%) i al gas (30%), mentre les seves fonts principals d’energia són la nuclear (16%), el gas (15%), el carbó (15%), la hidràulica (15%) o la solar (15%).

El nou Govern no vol perdre el tren global i ja va mostrar les seves intencions en la presentació al món amb un ministeri de Transició Ecològica (que unifica medi ambient i energia), així com les de la mateixa ministra Teresa Ribera d’apostar per les renovables en detriment del carbó i de l’energia nuclear.

A més, Ribera va anunciar un canvi de rumb en relació amb el seu predecessor, Álvaro Nadal, amb la intenció de tornar els peatges elèctrics a la CNMC, motiu d’un dels cinc procediments d’infracció que Espanya té oberts en la Comissió Europea.

Sector transports

Notícies relacionades

Sonada va ser la frase de la ministra sobre una hipotètica desaparició del dièsel, una cosa que des de l’AIE consideren llunyana malgrat el rècord de vendes el 2017, impulsat pel sector públic, amb tres milions de cotxes (de 1.000 milions en total).

“Hi ha una important penetració, però prendrà temps abans que aquestes noves tecnologies siguin capaces d’assolir i desplaçar el petroli”, va precisar Blassi, que va posar èmfasi en com el debat se centra molt en els cotxes i poc en els camions que són “la major part de la demanda petroliera al sector transports”.