problemes en el trànsit aeri

Vueling no resisteix les dificultats del trànsit aeri

L'aerolínia que més operacions realitza a Barcelona registra més tardances i cancel·lacions

L'aeroport s'ha posat al capdavant en demores a Europa durant els dos últims mesos

jcarbo44361116 vueling180717185620

jcarbo44361116 vueling180717185620

4
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías

"¿Què passa amb Vueling?" La pregunta és recurrent en el sector aeri, però també entre els qui han hagut de viatjar recentment amb l’aerolínia del grup IAG. Només cal fer un cop d’ull a les xarxes socials per comprovar l’allau de queixes i crítiques que ha provocat l’operativa de la companyia o, simplement, recordar els 15.000 passatgers que s’han quedat a terra aquesta setmana per una tempesta a l’aeroport de Barcelona-El Prat. Per cert, base de la companyia, on és responsable del 40% de les operacions, però també és l’ aerolínia que acumula més retards a l’aeroport que té el dubtós honor de liderar el rànquing de les demores durant els mesos de maig i juny, segons les dades que registra Eurocontrol, l’organisme europeu de supervisió del trànsit aeri. Així que també convé preguntar-se: ¿Què passa amb el Prat?

AUTOR FOTO (FONT)

En la setmana del 3 al 8 de juliol, Vueling va registrar una puntualitat del 58,7% en tota la seva xarxa,cosa que vol dir que acumula retards del 41,3%. La mateixa proporció es pot aplicar a la seva base de Barcelona (el 57,4% comparat amb el 42,6%). No és més gran la puntualitat de Vueling que la de Ryanair o Easyjet en la seva pròpia xarxa. Tampoc al Prat. Només Norwegian ofereix millors ràtios que les seves competidores, tot i que amb una «operativa que és menor que la de Vueling a Barcelona», segons confirmen fonts de la companyia. Com més operativa, més possibilitats de retards.

Mal de molts...

Com sigui, un 42% de retards no és poca cosa. Vueling no nega que a vegades pot ser a conseqüència de l’ajustada operativa de la companyia, però també apel·la al ‘mal de molts...’: «Totes les companyies hem estat igual el maig i el juny», afirmen fonts de l’aerolínia. Una primavera amb molt mal temps a Europa i la vaga de controladors de l’aeroport de Marsella –particularment al maig– són les raons que esgrimeixen les aerolínies per explicar retards i cancel·lacions. Pero sol Vueling ha arribat a cancel·lar 86 vols en un sol dia –29 a Barcelona– per una tempesta. 

«Tothom en el sector aeri sap que Vueling va molt justa en la seva operativa. Quan es produeix el menor contratemps, té problemes», comenta un executiu de la competència. No és l’únic que ho diu. José Ramírez (UGT), president del comitè d’empresa d’Iberia a Barcelona, afirmava dimecres que una de les raons per les quals el personal de terra d’Iberia del Prat ha convocat vaga és per la càrrega de feina que implica l’operativa de Vueling. «Programen vols que després no es poden atendre», va comentar.

El precedent d’una crisi

Ja li va passar una mica així l’estiu del 2016, quan va generar una autèntica crisi al Prat. Però la companyia assegura que ja ha superat aquella fase. «Tenim fins a nou avions de reserva a Barcelona per cobrir emergències. Cap altra en té més», assenyalen. A més, els pilots acaben de firmar un conveni convençuts de la normalitat que envolta l’activitat de l’empresa. Malgrat tot, qualsevol contratemps trenca aquesta normalitat. 

I el mateix aeroport ha contribuït a trencar la normalitat al maig i al juny, quan ha liderat els retards a Europa. Però al juny, la conflictivitat laboral de Marsella ja s’havia calmat. Tot i així, tres causes més han contribuït al lideratge: condicions climàtiques, problemes de capacitat i ‘airport events' (circumstàncies de l’aeroport). Enaire, l’organisme de control del trànsit aeri a Espanya, ha declinat explicar a què es deuen aquests retards. Segons Pau Marín, del sindicat de controladors aeris (USCA), les «circumstàncies de l’aeroport», a les quals es deuen gairebé la meitat dels retards de juny, s’atribueixen a la implantació d’un nou sistema d’aproximació per optimitzar els aterratges. «Els pilots han d’adaptar-se als nous procediments i la implantació ha provocat retards», explica Marín.

Capacitat Saturada

Notícies relacionades

A més, la capacitat del centre de control de Gavà està saturada. «S’apliquen torns excessius. Si els controladors de Barcelona no estan de vaga és perquè van arrencar un acord a Aena per incorporar 420 noves places d’aquí al 2025». «L’espai de Barcelona és molt dens i falten controladors. Els retards per capacitat que assenyala Eurocontrol es deuen a aquesta situació», afegeix Marín.

I tot això sense comptar el 'cacau' que s’ha organitzat en l’espai aeri europeu com a conseqüència dels controladors de Marsella i la hivernal primavera que s’ha produït. Fins al punt que l’associació Internacional de Transport Aeri (IATA) ha hagut d’emetre un comunicat demanant als governs que actuïn per evitar els colls d’ampolla aeroportuaris que han doblat les demores respecte al 2017. "No hi ha manera d’arreglar-lo de forma ràpida aquest any, però les solucions que es necessiten són conegudes. Amb les inversions adequades i la planificació per part dels governs i els organismes aeris nacionals, podem, i hem de fer que l’any vinent sigui millor», ha escrit el director general de l’IATA, Alexandre de Juniac. Volar aquest estiu serà una aventura.H