Economia col·laborativa

Ultimàtum de la Comissió Europea a Airbnb

Brussel·les exigeix a la plataforma de lloguer de vivendes i apartaments turístics canvis en les condicions contractuals

Segons l'Executiu comunitari, la multinacional nord-americana incompleix diverses normatives europees

44291002 601

44291002 601 / BARBARA GINDL (AFP)

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

Brussel·les té des de fa temps en el punt de miraAirbnb. Tant la Comissió Europea com les autoritats de consumidors consideren que la popular plataforma de lloguer de vivendes i apartaments turístics incompleix diverses normatives europees i aquest dilluns ha reclamat canvis per garantir que ofereixen informació clara als seus potencials clients. La multinacional nord-americana té fins a finals d’agost per rectificar. Si no ho fa, Airbnb es podria enfrontar a sancions per part les autoritats nacionals de protecció de consumidors.

"Cada vegada hi ha més consumidors que reserven el seu allotjament de vacances a través d’internet i aquest sector els ha portat més oportunitats. Però la popularitat no pot ser una excusa per no complir les regles de la UE sobre consumidors. Els consumidors han d’entendre amb facilitat com i per què pagaran serveis i disposar de regles justes sobre la política de cancel·lació per part del propietari", ha avisat la comissària de justícia i protecció del consumidor, Vera Jourová.

Concretament, segons l’Executiu comunitari, hi ha tres normatives que l’empresa amb seu a San Francisco (Califòrnia) incompleix: la directiva sobre pràctiques comercials deslleials, la directiva sobre termes contractuals deslleials i el reglament sobre la jurisdicció en matèria civil i comercial. Segons Brussel·les, ni la presentació dels preus ni la distinció entre amfitrions privats i professionals compleix els requisits recollits en la legislació europea.

Informació sobre preus

Per això, la Comissió apressa Airbnb a prendre mesures per modificar la forma en què presenta informació sobre preus en la recerca inicial al seu lloc web, per garantir que quan s’ofereixen propietats es proporciona el preu total, inclosos els càrrecs i les tarifes obligatoris aplicables, com el servei de neteja o la taxa local aplicada en algunes destinacions. Si no és possible calcular per endavant el preu final, s’haurà d’informar clarament el consumidor que hi pot haver càrrecs addicionals. A més, la plataforma també haurà d’identificar amb claredat si l’oferta està feta per un amfitrió privat o un professional perquè les regles de protecció al consumidor difereixen en aquests casos.

La plataforma americana també haurà d’introduir aclariments en relació amb la normativa sobre termes contractuals. Aquesta norma exigeix que els termes i les condicions estàndard no creïn un desequilibri significatiu entre els drets i les obligacions de les parts, en detriment del consumidor, i que els termes estiguin redactats amb un llenguatge senzill i intel·ligible perquè els consumidors comprenguin clarament els seus drets.

Normes comprensibles

En aquest sentit, Brussel·les exigeix a l’empresa que modifiqui els termes en diversos aspectes. Per exemple, Airbnb no haurà d’induir a error als consumidors acudint, en cas de discrepàncies, a un tribunal d’un país diferent al de residència. Tampoc podrà decidir de manera unilateral i sense cap justificació quins termes poden romandre vigents en cas de rescissió del contracte, no podrà privar els consumidors dels seus drets legals bàsics per demandar un amfitrió en cas de danys personals o de cap altre tipus, ni tampoc canviar unilateralment els termes i condicions sense informar clarament els consumidors amb anticipació i sense donar-los la possibilitat de cancel·lar el contracte.

Notícies relacionades

I és que, segons adverteix Brussel·les, "els termes dels serveis no poden conferir un poder il·limitat i discrecional" a la plataforma quant a l’eliminació de continguts. "L’acabament o suspensió d’un contracte per part d’Airbnb ha de ser explicat als consumidors, regida per regles clares i no ha de privar el consumidor del dret a una compensació adequada o el dret a apel·lar", recorda la Comissió, que també exigeix una política "clarament definida" sobre reemborsament, compensació i cobrament de reclamacions per danys que no privi els consumidors del seu dret a acudir als tribunals.

Fins a finals d’agost

Finalment, la plataforma haurà de garantir la inclusió d’un enllaç de fàcil accés a la plataforma de resolució de disputes en línia al seu lloc web amb la informació necessària. L’empresa té fins a finals d’agost per resoldre els dubtes de la Comissió Europea, que s’ha mostrat disposada a reunir-se amb representants de l’empresa per resoldre possibles dubtes. Però si les propostes de l’empresa no són satisfactòries, les autoritats de protecció del consumidor podria decidir recórrer a l’aplicació de sancions.