inflació

L'OCU adverteix d'una pujada dels preus de l'alimentació de l'1,6% l'últim any

inflacion

inflacion / Carlos Valbuena Junquera

1
Es llegeix en minuts

El preu dels aliments a Espanya ha pujat un 1,6% l’últim any, segons recull la nova eina creada perl’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) que analitza la tendència que segueixen els preus de la cistella de la compra espanyola. L’observatori segueix l’evolució de preus de 159 productes d’alimentació presents a la cistella de la compra: 109 productes de fabricant, 22 productes frescos i 28 productes de marca de distribuïdor, de diverses categories d’aliments envasats, productes frescos com fruites, verdures, carns, peixos i mariscos, congelats, i productes de drogueria i higiene.

Els resultats mostren que, entre el març del 2017 i el març del 2018, els productes d’alimentació i drogueria i higiene han pujat de mitjana un 1,6%. Si bé aquesta evolució és diversa, els preus s’han incrementat amb força especialment en el primer trimestre del 2018. No obstant, no tots els productes pugen. Dels 159 productes que formen la cistella, 94 van pujar de preu, però 65 productes van experimentar una reducció. D’entre els que més pugen destaquen el vi negre de taula, les pomes, les llimones, l’aigua mineral i el pollastre sencer. D’entre els que més baixen hi ha les sardines en oli, les compreses, el whisky, l’orada en ració i els tomàquets. La categoria de productes on van ser més freqüents les pujades va ser la d’aliments envasats (64%). Al contrari, en drogueria i higiene van predominar les baixades (36,4%).

Notícies relacionades

Una altra de les conclusions de l’estudi és que no totes les cadenes tenen el mateix comportament en els preus. De les nou analitzades, Alcampo és la que menys ha apujat els preus, només un 0,4%, mentre que Condis (3,6%) i Mercadona (3,5%) són els que més els han apujat durant l’últim any.

Amb aquest observatori, l’OCU vol posar en mans dels consumidors un instrument més perquè tinguin la informació adequada sobre l’evolució dels preus dels productes d’alimentació que formen part habitual de la cistella de la compra.