Anar al contingut

Contra la pujada dels imports

Foment impulsarà la construcció de 20.000 vivendes de lloguer amb preus limitats

Jose Luis Ábalos anuncia la seva intenció de regular les vivendes turístiques

Sara Ledo

Foment impulsarà la construcció de 20.000 vivendes de lloguer amb preus limitats

ALBERT BERTRAN

El Ministeri de Foment posarà en marxa un pla perquè es construeixin 20.000 vivendes que es destinaran al lloguer a preus limitats en ciutats on s’hagin disparat els preus en un termini de quatre a sis anys, segons va confirmar aquest dijous el titular del ministeri, José Luis Ábalos, i va avançar El País.

Ábalos també va anunciar durant la seva intervenció en la seva primera Comissió de Foment la intenció del seu govern de regular el fenomen del lloguer turístic de la vivenda, “especialment en els entorns de més demanda social en els quals s’està registrant un increment més gran dels preus”, a través de la definició de vivenda buida i vivenda turística en la llei d’arrendaments urbans de l’any 2013.

“Hi ha Comunitats Autònomes i Ajuntaments que han avançat en algunes propostes, però considerem que és l’Estat el que hauria de tractar de delimitar i de buscar un criteri”, va precisar Ábalos, per qui “és necessari garantir que el parc de la vivenda es destini majoritàriament a satisfer el dret a la vivenda”.

Amb un enfocament centrat en les “persones que més ho necessiten, amb especial focus en els nostres joves”, l’Executiu promourà un canvi en el règim turístic del lloguer per revertir les conseqüències de la reforma de la llei d’arrendaments urbans del 2013, entre les quals hi ha un augment de la durada dels contractes de lloguer, previsiblement de tres a cinc anys; un règim de garanties amb l’objectiu de regular l’import de les garanties de les fiances establint límits “raonables”, així com un avenç en la “seguretat jurídica dels contractes”.

També va confirmar el ministre una millora del finançament amb l’objectiu de “millorar les vies d’accés al crèdit” i enfortir la col·laboració amb el conjunt d’entitats financeres.

El ministre, que va fer especial èmfasi en la importància que el seu ministeri donarà a la vivenda amb la creació d’una secretaria d’Estat, també va confirmar que crearà un grup de treball interministerial per desenvolupar tot aquest conjunt de mesures que va qualificar com a “urgents” i que estarà encarregat de realitzar un “diagnòstic” de la situació actual i de dissenyar mesures a “curt i llarg termini”. “En paral·lel, s’enfortiran els mecanismes de coordinació entre les Comunitats Autònomes i Autoritats Locals per oferir tot el recolzament i impuls institucional de l’Estat”, va dir Ábalos.

Licitació de contractes per més de 5.000 milions

El ministre va informar sobre la seva intenció de continuar amb els compromisos d’inversió i contractes de l’anterior Govern, i va anunciar la licitació de contractes d’obra per més de 5.000 milions d’euros d’aquí a final d’any i de 3.000 milions en material rodador.  

El nou ministre va mostrar la seva “preocupació” per l’execució pressupostària de les inversions de l’anterior Govern que, segons les seves paraules, va deixar d’invertir 12.650 milions d’euros en els últims sis anys, “més que el pressupost d’un exercici complet”. “Aquests recursos haurien contribuït a vertebrar millor el nostre país i a dinamitzar l’economia”, va argumentar.

Alliberament de peatges

Com ja havia anunciat Ábalos i “per justícia amb la resta d’espanyols i per una qüestió d’igualtat i d’equilibri territorial”, el nou Govern procedirà a alliberar els peatges de les autopistes la concessió de les quals acaba en aquesta legislatura.

En concret, l’AP-1 entre Burgos i Armiñón, que finalitza el 30 de novembre; l’AP-7 entre Tarragona i Alacant i l’AP-4 entre Sevilla i Cadis, que venceran el 31 de desembre.  

Llicències VTC

Sobre les problemàtica entre taxistes i les llicències VTC, Ábalos va afirmar que el seu ministeri treballarà “per buscar un marc equilibrat i una convivència equilibrada” i va remarcar la seva intenció de mantenir el requisit d’una autorització de VTC per cada 30 de taxi que l’anterior Govern va elevar de reial decret a rang de llei amb el recolzament del grup socialista. 

Tot i que ara les llicències VTC són competència del ministeri de Foment, el nou ministre va convidar la Cambra a “debatre” sobre la possibilitat de passar la competència a les Comunitats Autònomes.

A més, va anunciar la convocatòria en les properes setmanes de la Conferència Nacional de Transport, convidant els principals ajuntaments on hi ha conflicte entre taxistes i VTC. “Em reuniré amb el sector per trobar entre tots les solucions adequades”.

Liberalització transport ferroviari de viatgers

El nou ministre va denunciar que Renfe no disposa d’un Pla Estratègic que defineixi la posició de l’empresa sobre la liberalització en el mercat de viatgers (serveis no declarats com a obligacions de servei públic) a partir de desembre del 2020, tal com marquen les directives europees.

Un “repte fonamental” al qual s’enfronta l’empresa pública, per a la qual cosa el ministre considera que s’haurà de dotar de material rodador suficient a través d’un Pla d’Adquisició de Material, tant en la part que afecta els serveis comercials, com en la que afecta les seves obligacions de servei públic, augmentar la seva productivitat amb inversions en tallers i instal·lacions de recolzament; i el desenvolupament d’un producte propi per competir en els segments en què s’espera competència.

El ministre també va denunciar l’existència de 96 estacions ferroviàries que “avui dia continuen sense ser accessibles” i haurien d’haver-ho sigut, d’acord amb la normativa, abans de desembre del 2017.

Servei postal universal

Foment també té previst un “pla de prestació del servei postal universal" i el seu corresponent contracte regulador per a la seva aprovació per part del Consell de Ministres que “assegurarà l’adequat finançament de les obligacions que l’Estat imposa a Correus i Telègrafs en la prestació d’aquest servei" sense que això “posi en risc la viabilitat econòmica" de Correus, va afirmar Ábalos.

Per oferir-li la millor experiència possible estem canviant el nostre sistema de comentaris, que passa a ser Disqus, que gestiona 50 milions de comentaris en mitjans d'arreu del món cada mes. Ens disculpem si aquests primers dies hi ha algun procés extra de 'login' o si el servei no funciona al 100%.