Relacions laborals

Iberia pacta amb els seus pilots un nou conveni col·lectiu

L'aerolínia i els sindicats de pilots aconsegueixen tancar un preacord després de set mesos de negociacions que inclou increments salarials d'entre un 2% i un 2,5%, així com més flexibilitat en els torns

L'acord no té cap efecte sobre la convocatòria de vaga del personal de terra per a finals de mes a Barcelona, que continua dempeus

first-a350-900-delivery-to-iberia-ferry-flight-003

first-a350-900-delivery-to-iberia-ferry-flight-003 / PIGEYRE Pascal - Masterfilms

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Iberia i els seus pilots han assolit un preacord sobre elIX Conveni Col·lectiu, la vigència del qual s’estendrà de l’1 de gener del 2018 fins al 31 de desembre del 2021, que contempla pujades salarials per al conjunt del col·lectiu, així com augment de la productivitat en les flotes de curt i llarg radi i millores en l’estructura salarial de nous pilots. 

L’acord no afecta de cap manera a la convocatòria de vaga realitzada pel personal de terra d’Iberia a Barcelona per als pròxims 27 i 28 de juliol i 3 i 4 d’agost. Al seu torn, la negociació dels pilots que ha acabat generant un preacord per a un nou conveni tampoc es va veure amenaçada per cap convocatòria de vaga per part dels pilots.

El contingut del principi d’acord, que arriba després de set mesos d’intenses negociacions i que regularà les relacions laborals dels prop de 1.300 pilots d’Iberia, es desenvoluparà els pròxims dies per part dels respectius equips jurídics i, una vegada ratificat definitivament, serà votat en assemblea pels pilots.

En matèria salarial inclou un increment consolidat del 2,5% per al 2018 i del 2% el 2019, així com l’abonament d’un pagament únic no consolidable de l’1% aquest any i de l’1,5% el proper any –calculat sobre la massa salarial del col·lectiu en cada un d’aquells anys–, segons ha informat la secció sindical del Sepla a Iberia en un comunicat.

Les pujades salarials corresponents als anys 2020 i 2021 queden referenciades a la ràtio Ebit/ingressos que aconsegueixi cada any Iberia, igual que el pagament no consolidable d’una quantitat lligada als beneficis en cada un dels dos anys citats.

Acord fins al 2021

El preacord entre les dues parts conduirà a la renovació de l’actual conveni col·lectiu per una durada de quatre anys, del 2018 i al 2021, la qual cosa permetrà a Iberia "continuar desenvolupant-se i apostar a futur pel creixement sostenible de la companyia", ha valorat l’aerolínia que lidera Luís Gallego en un comunicat.

Iberia, que va iniciar aquest any la negociació col·lectiva amb pilots i personal de terra, dos dels tres col·lectius que han denunciat els seus respectius convenis tret del de tripulants de cabina (TCP), ja havia mostrat la seva disposició a assolir acords amb un escenari de millores salarials lligades a la productivitat, que garanteixin el seu objectiu de créixer un 8% a l’any.

Amb l’objectiu de garantir el poder adquisitiu dels pilots, Iberia s’ha compromès a realitzar un pagament únic si la inflació acumulada durant els anys de vigència del conveni és superior a l’increment salarial consolidat i la rendibilitat mitjana de la companyia mesurada en Ebit/ingressos és igual o superior al 7%.

Millores per a nous pilots i progressió interna

Referent als nous pilots, dins de l’escalafó veurà també millorades les seves condicions salarials. En concret, els englobats en el nivell 11, el més baix de tots, guanyaran 2.700 euros més el primer any de permanència i 2.300 euros addicionals durant el segon.

Per la seva part, els pilots integrats al nivell 9, el que marca l’accés a la flota de llarg radi, només hauran de romandre dos anys per promocionar-se al nivell 8.

D’aquesta manera, la renovació del conveni de pilots farà possible la progressió interna dels tripulants tècnics i, alhora, destaca Iberia, "posa les bases per consolidar" els assoliments de la companyia els últims anys.

Nou model de productivitat per a pics de producció

A més, introdueix un nou model de productivitat que es caracteritza per la seva flexibilitat i voluntarietat mitjançant la cessió per part del pilot d’un màxim de vuit dies durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre, que són els que concentren més activitat. "Es tracta d’una eina àgil i senzilla, destinada a cobrir amb anticipació els pics de producció i les necessitats de la companyia", valora el Sepla.

Notícies relacionades

Finalment, respecte a Iberia Express, sindicat i companyia han acordat mantenir els límits ja establerts al VIII Conveni Col·lectiu, que estableixen una ràtio de creixement d’avions de curt i mig radi en una producció d’un/un, amb un màxim del 15% dels seients totals oferts per Iberia.

La companyia de baix cost ja disfruta de llibertat per incorporar avions a la seva flota, ja que el límit màxim de 15 aeronaus fixat va expirar el 31 de desembre del 2017.