Demanda interna

El consum privat despunta per l'ocupació, l'efecte riquesa i el crèdit

BBVA Research eleva al 2,6% l'augment previst per a la despesa de les famílies el 2018

La compra de cotxes, mobles i electrodomèstics sorprèn amb taxes elevades

1
Es llegeix en minuts
R. M. S.

L’evolució del consum privat va sorprendre a l’alça en el primer trimestre (amb un avenç del 0,7%) i ara el servei d’estudis BBVA Research ha elevat fins al 2,6% la seva previsió de creixement per al conjunt de l’any.

Contra tot pronòstic inicial, el consum sembla haver entrat en una nova fase accelerada respecte a l’avenç del 2,4% del 2017, impulsada per la creació d’ocupació i les mesures expansives incorporades alsPressupostos del 2018, en forma de rebaixes fiscals i d’augments en els sous públics i les pensions. A més, BBVA Research preveu que l’efecte riquesa derivat del creixement del preu de la vivenda ajudarà a apuntalar l’avenç de la despesa privada i que el finançament al consum continuarà augmentant.

La nova previsió de BBVA Research se situa molt per sobre de la formulada al març pelBanc d’Espanya (2%%) o a l’abril, pelGovern  (2,1%). “Es preveu que el creixement de la despesa de les llars despunti fins al 2,6% el 2018 i s’alenteixi fins al 2,1% el 2019”, afirma en un informe publicat aquest divendres.

Més cotxes i més electrodomèstics

Els béns duradors semblen encapçalar la renovada recuperació del consum. La demanda de turismes ha guanyat tracció fins a superar les 111.000 unitats venudes al mes entre gener i juny, la qual cosa anticipa un creixement del 9% de les vendes el 2018 fins a 1.340.000 unitats, segons BBVA Research.

Notícies relacionades

També s’ha recuperat la venda de motocicletes mentre la major demanda de vivenda ha estimulat l’adquisició de mobles id’electrodomèstics. La demanda de televisiors s’ha vist esperonada, a més, pel Campionat Mundial de Futbol.

Amb tot, la convergència als nivells de consum precrisi encara es troba lluny. Les vendes de mobles tan sols han recuperat una cinquena part de la caiguda experimentada durant la crisi i les d’electrodomèstics, tecnologia i electrònica de consum, al voltant del 70%. 

Temes:

Consum BBVA