SECTOR AERI

Els tripulants de cabina de Ryanair ultimen la convocatòria de vaga per a aquest estiu

Les aturades s'anunciaran previsiblement demà

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Els tripulants de cabina (TCP) de Ryanair, reunits aquest dimecres a Dublín, han reclamat millores en les seves condicions laborals, tot i que sense arribar a convocar oficialment una vaga. Aquesta decisió, però, es dona per fet que es prendrà demà a Brussel·les, quan els sindicats europeus de Ryanair es reuneixin a la capital belga per ultimar els detalls de l’aturada que duran a terme durant aquest estiu.

El col·lectiu d’auxiliars de vol ha donat un nou ultimàtum a la companyia. Els empleats havien donat de termini a l’empresa fins diumenge passat perquè respongués a les seves exigències, però després de no rebre una resposta satisfactòria, l’associació Cabin Crew United (CCU), amb treballadors representants de diversos països europeus (entre aquests, Espanya), han decidit elaborar una "carta de demandes" en què es detallen "els canvis que ha d’efectuar la companyia" per equiparar-se amb les pràctiques laborals d’altres aerolínies. Si no es compleixen, avisen, aniran a la vaga.

No obstant, aquesta aturada es dona per segura.  De fet, la convocatòria de vaga serà anunciada amb tota probabilitat aquest dijous a Brussel·les, on els sindicats espanyols USO i Sitcpla, italians, portuguesos, belgues, holandesos i alemanys es reuniran per analitzar la situació i "concretar les aturades" que es duran a terme aquest estiu, apunten fonts sindicals. Aquestes aturades tindrien una gran afectació a Espanya, on Ryanair és, per exemple, la segona aerolínia de l’aeroport delPrat  i la tercera de Madrid-Barajas.

La demanda

L’amenaça de vaga està sobre la taula des de mitjans d’abril. Llavors, el sindicat belga CNE/LBC, el portuguès SNPVAC, l’italià Uiltrasporti i els espanyols es van comprometre a demanar a Ryanair que tots els treballadors europeus tinguessin les mateixes condicions en matèria laboral. En cas contrari, prendrien la decisió de fer una vaga conjunta durant la temporada alta.

El document presentat aquest dimecres conté demandes "sobre condicions econòmiques, de seguretat i flexibilitat en la confecció dels quadrants de treball", així com millores salarials, amb una paga "justa i d’acord amb l’ocupació desenvolupada". "Una petició clau és també que els contractes d’ocupació reconeguin explícitament la legislació nacional i jurisdicció del país on el treballador està establert", van explicar els membres de CCU, que representa uns 6.000 treballadors. "Si Ryanair no respon aviat i apropiadament corre el risc que hi hagi accions industrials (vagues) durant l’estiu. ITF i ETF recolzen qualsevol acció industrial legal que convoquin els nostres afiliats nacionals amb l’objectiu d’aconseguir un acord just", va assenyalar CCU.

Caos aeri

Notícies relacionades

Mentre els sindicats de tripulants ultimen la seva convocatòria de vaga, l’aturada que ja ha sigut convocada és el delspilots irlandesos de Ryanair el pròxim 12 de juliol. Ryanair es va mostrar "decebuda" per la convocatòria, una protesta que ha considerat "innecessària” a l’haver enviat propostes als representants dels treballadors, i que només afectarà un 7% dels seus vols.

A més, aquest dijous la Comissió Europea ha obert una investigació "en profunditat" per analitzar si els acords de "màrqueting" entre Ryanair i una associació de promoció turística francesa a l’aeroport de Montpeller respecten les normes sobre ajuts d’Estat de la Unió Europea (UE).