PAQUETERIA

La patronal logística denuncia el repartiment d'Amazon en cotxes de particulars

UNO assegura que s'està permetent «una flagrant competència deslleial»

amazon

amazon / GERARD JULIEN (AFP)

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

La junta directiva de l’Organització Empresarial de Logística i Transport, UNO, ha aprovat sol·licitar a les diferents administracions públiques que garanteixin el compliment del marc legal a totes les empreses que per a la seva activitat realitzen o subcontracten repartiment de mercaderies, després d’apuntar que existeixen indicis que Amazon, a través d’Amazon Flexi altres companyies, fan repartiment de paquets en vehicles particulars sense complir els requisits que exigeix la llei per a aquesta activitat. Amazon ha respost que compleix “totes les lleis que apliquen en les comunitats i sectors” en què operen.

Aquesta petició s’estén també a aquelles empreses que pertanyen a l’anomenada ‘economia col·laborativa’. Si aquestes normes s’incompleixen, UNO ha declarat que s’estarà permetent “una flagrant competència deslleial” que es pot carregar “molts milers de llocs de treball amb garanties que s’han creat al nostre país”.

En concret, UNO posa el focus tant en la normativa de transport com en la de caràcter laboral. Se situen tant en contra de les cues de vehicles particulars que es produeixen a les plataformes logístiques d’algunes empreses i que, segons la normativa vigent, no són aptes per a la realització de serveis de transport de mercaderies; així com de persones sense vinculació laboral amb l’empresa i que, a més, tampoc no estan administrativament autoritzades per a la realització de l’esmentat tipus de transport.

L’organització recorda que el repartiment de mercaderies està clarament regulat a Espanya seguint l’article 22 de la Llei d’Ordenació dels Transports Terrestres (LOTT) que dicta que per facturar per la prestació de serveis de transport s’ha de ser “titular d’una llicència o autorització que habiliti per realitzar el transport”.

A més, segons UNO, tant l’article 47 del reglament de desenvolupament de l’esmentada llei (ROTT) com el Reglament General de Vehicles defineixen el turisme com a vehicle destinat al transport de persones. D’altra banda, el Reglament de Circulació regula com s’ha de transportar la càrrega en un turisme, però sempre entesa com a estris propis i particulars del titular del vehicle, no com a transport de mercaderies de tercers, que és considerat un servei públic i per al qual es requereix una autorització de transport.

L’organització també se centra en la normativa laboral que s’exigeix als qui participen en aquestes empreses, ja que tota prestació de serveis de transport o missatgeria realitzada habitualment i en un vehicle de menys de 2.000 quilos de pes màxim autoritzat és legal i jurisprudencialment considerada com a laboral. Fins i tot ha afirmat que, en algun reportatge, es diu que s’ha arribat a veure menors dins dels vehicles, la qual cosa atemptaria la més bàsica recomanació de l’Organització Internacional del Treball (OIT) relativa al treball infantil.

Notícies relacionades

UNO ha ratificat que no està a favor de “precaritzar aquesta activitat” i d’introduir “l’explotació laboral” en el repartiment de mercaderies. És més, l’organització ha dit que, si es permeten aquest tipus d’actuacions a unes empreses, vol saber “per què als altres se’ls exigeix complir la normativa” i s’afavoreix “un doble marc normatiu que atempta contra la lliure competència”.

Resposta d’Amazon

La companyia, en una nota, ha respost a la demanda de la patronal. “A Amazon complim totes les lleis que apliquen en les comunitats i sectors en què operem. Les afirmacions recents, que suggereixen el contrari, semblen estar desinformades i, com ja es va anticipar a UNO, estem disposats a reunir-nos amb ells per assegurar-nos que comprenguin la realitat sobre Amazon Flex”, va destacar l’empresa.

Temes:

Amazon