GUERRA COMERCIAL

Harley-Davidson transfereix part de la seva producció fora dels EUA per la guerra aranzelària oberta per Trump

Divendres van entrar en vigor aranzels de la UE que han augmentat 2.200 dòlars el preu de cada moto

 

  / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain

El febrer de l’any passat, quan va rebre els executius de Harley-Davidson a la Casa Blanca, davant de cinc de les icòniques motos aparcades als seus jardins, Donald Trump va clamar: “Estic orgullós. Made in America!”.Ja llavors aquell “fet a Amèrica” del qual presumia el president no era del tot certi l’empresa en aquell moment construïa una fàbrica a Tailàndia, que s’afegia a les plantes de l’Índia, Austràlia i el Brasil. Però ho és encara menys ara, 16 mesos després, i com a conseqüència de la guerra aranzelària que Trump ha obert amb socis com la Unió Europea.  

Harley-Davidson aquest dilluns ha anunciat que transfereix part de la seva producció fora dels EUA per provar d’“alleujar” l’impacte dels aranzels que Brussel·les ha aprovat en resposta als impostos per Trump a les importacions europees d’alumini i acer. I en documentació presentada davant de la SEC, la Comissió de Borsa i Valors, assegura que “incrementar la producció internacional per alleujar el pes dels aranzels europeus no és la preferència de la companyia però representa l’única opció sostenible per fer les seves motocicletes disponibles a clients de la UE i mantenir un negoci viable a Europa”.

La decisió de Harley-Davidson posa en evidència els efectes col·laterals de la política proteccionista de Trump, dels quals ja havia advertit la mateixa empresa de Milwaukee (Wisconsin). I arriba tres dies després que divendres s’activés l’aranzel especial a productes nord-americans per valor de 3.200 milions de dòlars, 2.800 milions d’euros, amb què la UE va respondre els establerts per Washington.

Segons Harley-Davidson, la nova situació, que ha pujat els aranzels de les seves motos del 6 al 31%, ha elevat en uns 2.200 dòlars el preu de cada unitat a Europa, el seu segon mercat més gran després dels mateixos EUA i on el 2017 en va vendre unes 40.000 (una sisena part de les seves vendes mundials). La companyia, segons la documentació presentada davant de la SEC, creu que “l’impressionant increment de cost, si es passés a concessionaris i clients, tindria un impacte perjudicial immediat i durador en el seu negoci a la regió”.

Notícies relacionades

No s’ha especificat, de moment, on es transferirà la producció però es diu que el procés durarà entre nou i 18 mesos. De moment la companyia absorbirà el cost dels aranzels europeus, amb una factura que calcula que serà d’entre 30 i 45 milions de dòlars en el que queda d’any.

Harley-Davidson, que donarà més detalls el mes que ve quan presenti els resultats del segon trimestre, tampoc ha facilitat informació sobre com el moviment afectarà els llocs de treball als EUATrump, tan loquaç com sempre, fina ara no ha dit ni tuitejat res.