oportunitats de creixement per a l'economia

Recta final per al lliure comerç entre el Japó i la UE

L'acord que es firmarà l'11 de juliol permetrà abaratir el preu dels vehicles nipons

Les empreses espanyoles del sector alimentari seran les grans beneficiades pel pacte

cocheslorenzo

cocheslorenzo

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’acord de lliure comerç entre la Unió Europea i el Japó, que es firmarà formalment el pròxim 11 de juliol, promet introduir canvis rellevants en l’economia espanyola. La supressió de bona part dels aranzels comercials beneficiarà especialment les exportacions del sector d’automoció japonès i les del sector agroalimentari espanyol. Catalunya, que concentra més de la meitat d’aquesta activitat comercial espanyola amb el Japó (el 53% del total) serà la gran beneficiada dels canvis.

"Encara no s’ha firmat , però hem d’estar preparats", recordava el president del Cercle Empresarial Japó Espanya, Jorge Lasheras, en un acte celebrat a la Patronal Foment a Barcelona la setmana passada per alertar dels futurs canvis en les relacions comercials amb el Japó. El text està a la recta final de la negociació, en els últims detalls abans de l’entrada vigor efectiva l’1 de gener del 2019. Però algunes empreses ja estan preparant els seus plans de desembarcament al Japó o mesures davant l’enfortiment de competència nipona després de la firma del’acord preliminar al desembre. El cònsol general del Japó a Barcelona, Naohito Watanabe, va recordar que amb l’acord els aranzels aplicats als cotxes japonesos seran suprimits: "Baixaran els preus dels cotxes japonesos", va advertir.

Liberalisme vs proteccionisme

Poques vegades un acord comercial ha despertat tantes expectatives i no és per a menys. Serà l’acord més gran de lliure comerç mai firmat; el 28% del PIB mundial sota un paraigua d’activitat econòmica amigable en plena tensió proteccionista deslligada pels EUA. "L’Economic Partnership Agreement (EPA) és un missatge polític de liberalisme al comerç internacional que facilitarà les coses a les 70.000 empreses europees que comercien actualment amb el Japó i obrirà les portes a d’altres", explica Lasheras. I Espanya està interessada a incrementar el pes de les relacions bilaterals amb el Japó.

Estalvi per als exportadors

L’acord permetrà l’eliminació de més del 90% dels aranzels en les exportacions de la UE al Japó (fins al 97% amb l’aplicació plena). L’estalvi es calcula en uns 1.000 milions d’euros anuals només en drets de duana per als exportadors de la UE. El Japó, com a quart mercat de les exportacions agrícoles de la UE aconseguirà que el 85% dels productes agroalimentaris europeus entrin al Japó lliures de drets. L’aranzel del 15% sobre el vi desapareixerà el primer dia d’aplicació de l’acord, per exemple. Segons l’opinió de Manuel Raventós, president de les caves Raventós i Blanc, «la rebaixa aranzelària haurà de servir per mantenir els preus més que per baixar-los», però reforçarà la internacionalització. En el cas d’aquesta empresa, les exportacions s’han multiplicat per cinc en els últims cinc anys. Amb el Japó aspiren a doblar les exportacions. 

Juan Serrano, director general del grup Balfegó, especialitzat en la venda de tonyina, va reconèixer que encara que l’acord facilitarà els intercanvis comercials «el principal problema de l’exportació al Japó continuarà sent el fluctuant tipus de canvi». 

Bon moment per apostar pel Japó

Per a Amadeo Jensana, director del departament d’Economia de la Casa Àsia, la implantació d’un acord aquesta envergadura «és un canvi de les regles del joc». Jensana destaca que «és un bon moment per redoblar l’aposta pel Japó». Segons la seva opinió, l’establiment de relacions comercials amb el mercat japonès ofereix una via de negoci «a llarg termini», que obliga a «millorar el concepte de qualitat del producte». Firmes com Lladró, Torres o Codorníu són al Japó des de fa anys. 

Cotxes japonesos més barats

Notícies relacionades

Però la lletra petita de l’acord també té elements per a la incertesa. Les importacions japoneses a Espanya van augmentar el 7,9% el 2017 (3.928 milions d’euros), mentre les exportacions ho van fer l’1,7% (2.446 milions). S’eliminen aranzels d’entre el 15% i 30% per als formatges i vins europeus, però se cedeix a la lliure importació de cotxes japonesos i productes electrònics. La mesura arriba en uns moments crucials per al sector de l’automòbil europeu, en plena transició del vehicle dièsel a l’híbrid. Els cotxes japonesos es veuran beneficiats de cop d’una retallada del 10% dels aranzels. Al sector de les motocicletes passarà el mateix. I un 10% afegit a les ofertes del 10% habituals al sector promet canvis rellevants al mercat. Els cotxes híbrids japonesos marquen línies de desenvolupament per al mercat, fet que impulsa a una renovació urgent de les línies de producció de les marques europees. Marques com Toyota i Nissan ja han anunciat que deixaran ben aviat de vendre vehicles dièsel a Europa. 

Els híbrids i els elèctrics japonesos tindran les portes obertes del mercat europeu. Mentre els EUA preveuen aplicar mesures proteccionistes davant els cotxes japonesos, Europa ha pres un camí diferent que obligarà les marques a reconstruir les seves estratègies comercials.

Temes:

Japó