Obertura d'un sector bàsic

Jornada de portes obertes a la masia

La mostra en viu «Benvinguts a pagès» celebra la seva tercera edició amb un increment d'ofertes del 15%

cmontanyes43694005 can monmany180610170255

cmontanyes43694005 can monmany180610170255 / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
Salvador Sabrià

Per tercera vegada des que es va posar en marxa, aquest cap de setmana s’ha viscut el que es podria considerar com la jornada de portes obertes de la pagesia catalana. Més de 240 explotacions agràries de tot Catalunya s’han posat a disposició del públic que hagi volgut visitar-les en el marc del programa "Benvinguts a pagès", (www.benvingutsapages.cat), organitzat per la Conselleria d’AgriculturaTurisme de Catalunya i la Fundació Alícia, amb la col·laboració de les quatre diputacions i diversos consells comarcals. Aquesta xarxa institucional ha facilitat la tasca de promoció de les activitats que tenia com a principal objectiu donar a conèixer la importància del sector primari a Catalunya.

Segons els organitzadors, que qualifiquen aquesta exhibició de la realitat del treball rural com "el gran cap de setmana de la pagesia", en aquesta tercera edició s’ha registrat un increment del 15% de propostes. Una de les incorporacions ha sigut l’empresa L’Ortiga, dedicada a l’agricultura ecològica a la serra de Collserola, a la masia Can Monmany de Valldoreix. En aquest cas, la seva oferta consistia en una visita guiada d’una hora de durada aproximada pels horts i camps de la masia, amb una degustació final de verdures crues acabades de recollir i amanides de manera convenient. Es tractava de demostrar amb fets un dels mantres de la seva explotació: que els productes de proximitat, tant per l’escàs temps que va del camp a la taula, com per ser productes de la temporada que correspon, són molt més saborosos que els que s’han produït a milers de quilòmetres de distància, o s’han conservat mesos en neveres abans de posar-se a disposició del consumidor. 

Notícies relacionades

En vista de l’experiència d’aquest any, "Vine a pagès" sembla que funciona. La majoria dels que ja hi eren en altres edicions han repetit, i els principiants estan contents amb la resposta obtinguda. Com a mínim els de L’Ortiga, si serveixen com a exemple de la bona acollida. "Dissabte ens van visitar unes quaranta persones i avui també tenim diversos grups per a la visita que oferim", explica Sergi, un dels agricultors que viu de l’explotació d’aquesta masia. Entre els visitants hi havia curiosos amb ganes de veure la granja en què s’han rodat pel·lícules i sèries televisives, alguns clients habituals dels cistells dels seus productes KM-0 que reparteixen a domicili cada setmana, i també un bon nombre de persones procedents de Barcelona i altres ciutats interessades per l’agricultura ecològica, els avantatges i els problemes que té.

Com que Catalunya és un país amb una oferta gastronòmica i turística molt apreciada, una activitat que en promou els productes agroalimentaris també ha comptat amb aquesta oferta, repartida en diverses rutes i que incloïa restaurants i allotjament en alguns casos. La consellera d’Agricultura, Teresa Jordà, va defensar, en la visista que va fer dissabte a l’explotació ramadera Mas Colomer a Esponellà, la bondat d’aquest tipus de promocions com una manera de fer arribar als ciutadans que el sector agrari en aquest país és "vital" i que és necessari que sigui "fort, sostenible i competitiu".