Resultats

Els beneficis de DIA es van enfonsar un 74% el primer trimestre del 2018

La cadena de supermercats pateix la depreciació dels tipus de canvi al Brasil i l'Argentina, la qual cosa contribueix a un descens generalitzat de la facturació d'un 10,4%

dia

dia

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

La cadena de supermercats DIA va registrar un benefici net atribuït de 4,4 milions d’euros durant el primer trimestre de l’any, la qual cosa suposa una caiguda d’un 74% respecte al mateix període de l’any anterior. L’empresa assenyala una baixada de la seva facturació neta d’un 10,4%, fins als 1.877,6 milions d’euros, causada sobretot per la depreciació dels tipus de canvi al Brasil i l’Argentina, segons ha comunicat en l’informe de resultats difós aquest dijous per la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

El resultat net ajustat es va situar en 28,6 milions d’euros en el tancament del primer trimestre, un 26,7 % inferior al del mateix període del 2017, i les vendes brutes sota ensenya es van contreure un 9,3 %, fins als 2.269,5 milions d’euros.

DIA, que opera a Espanya, Argentina, Brasil i Portugal, després de completar fa poc la seva sortida de la Xina, ha atribuït la tendència negativa dels seus resultats a l’"efecte negatiu" de la devaluació del pes argentí (31%) i el real brasiler (16%).

"Aquest primer trimestre del 2018 ha estat particularment complicat al Brasil, on la inflació d’alimentació continua en termes negatius i la confiança del consum està en moments de gran debilitat", han explicat els responsables de la firma, que no obstant això observen una "significativa millora de vendes" al país des del març.

480 botigues remodelades

La cadena de supermercats ha informat que entre el gener i el març va remodelar 480 botigues, un 44% del total previst per a l’exercici 2018, un any per al qual "l’acceleració del creixement de les vendes" es manté com a principal prioritat.

La companyia compta actualment amb 7.385 botigues a tot el món (13 menys que fa un any) després que a la Península ibèrica, que en concentra el 72%, tanqués durant l’últim exercici 139 establiments, cosa que va compensar parcialment amb les 126 obertures realitzades a l’Argentina i el Brasil.

Descens de vendes a tots els països

A Espanya i Portugal, les seves vendes netes van assolir els 1.240 milions d’euros, un 5,8% menys que els tres primers mesos del 2017, un retrocés que l’empresa atribueix al descens a un 2,8% de la seva superfície comercial. Pel que fa als seus negocis a l’altre costat de l’Atlàntic, la seva facturació neta a l’Argentina i el Brasil es va desplomar un 18,2%, fins als 635 milions d’euros, per l’efecte divisa.

El resultat brut d’explotació o 'ebitda' del grup es va reduir un 21,5%, fins als 91,1 milions d’euros, i en termes ajustats va caure un 10,7%, fins als 109,8 milions. Per la seva part, la inversió durant el primer trimestre va pujar un 4,6%, fins als 90,2 milions d’euros, i el seu deute net es va incrementar en un 13%, fins als 1.186 milions.

Preus més baixos el 2018

El conseller delegat de l’empresa, Ricardo Currás, ha destacat que la cadena és avui a Espanya "més competitiva quant al preu que l’anypassat", en línia amb el tancament del 2017, quan van decidir baixar preus i van reduir els marges de rendibilitat.

"Esperem una tendència de recuperació positiva en vendes a Iberia per als pròxims trimestres, al mateix temps que progressen els nostres plans de renovació de botigues. En volem obrir de noves i volem millorar la satisfacció del client; mentre que els mercats emergents contribuiran amb la millora de les vendes comparables i més obertures", ha augurat.

Notícies relacionades

Al seu informe de resultats, DIA ha precisat que el capítol de vendes a través d’Internet a Espanya va generar 18 milions d’euros d’ingressos en aquest primer trimestre, la qual cosa suposa un creixement d’un 48% respecte a la dada de fa un any.

Els títols de la companyia van tancar ahir a l’alça, fins als 3,7 euros, encara que des que va arrencar l’any acumulen una devaluació d’un 14 %. 

Temes:

Supermercats