Creixement dels serveis

Les grans firmes hoteleres posen els ulls a la Costa del Sol

La inestabilitat del Sud de la Mediterrània consolida la fortalesa d'una destinació tradicional

zentauroepp43167453 club med  marbella180504203548

zentauroepp43167453 club med marbella180504203548

4
Es llegeix en minuts
Julia Camacho

La inestabilitat política al sud de la Mediterrània és un dels factors que han convertit la Costa del Sol en una zona en auge, on s'allarga la temporada alta, que comença per Setmana Santa i no s'acaba fins a finals d'octubre. Aquesta nova edat d'or del turisme de la costa de Màlaga fa que grans cadenes que en el seu dia van marxar-ne vulguin tornar, i les que mai hi han estat vulguin instal·lar-s'hi. Club Med, W-Marriot, Ikos Resorts o la cadena de luxe de Robert de Niro són només algunes de les firmes que ja hi han posat els ulls i obriran les seves portes en els propers mesos, mentre que altres cadenes busquen com desembarcar-hi per participar en el banquet.

La capacitat d'Espanya d'atreureturistes  que fugen de destinacions més insegures va quedar patent el 2017, quan amb 82 milions va avançar els Estats Units en nombre de visitants82 milions, situant-se només per darrere de França. La costa malaguenya va viure el seu boom amb una xifra rècord de 12,5 milions de visites. «La Costa del Sol ofereix com a principal atractiu els números», ressalta Luis Callejón, president de la patronal hotelera Ahecos«Suma al còctel una oferta complementària més enllà del turisme de sol i platja, un aeroport amb connexions directes amb tot Europa i l'Orient Mitjà i un clima que permet obrir tot l'any. Ja s'ha vist aquest gener, quan han arribat a Marbella 28.000 visitants, un 18,5% més que el mateix mes del 2017. I no és un detall menor: ni a la Costa del Sol ni a la resta d'Andalusia s'hi han registrat els moviments antituristes que sí que s'han deixat sentir en altres regions costaneres.

Les dades que maneja el sector també parlen que el turisme de luxe, la carta de Marbella, és un dels que menys s'ha ressentit de la crisi econòmica. L'estada mitjana d'aquests turistes és de 15 dies, amb una despesa mitjana diària a partir dels 600 euros. Per això les cadenes hoteleres volen ampliar els seus horitzons i desplegar-se per aquells països on encara no són presents o ampliar mercat allà on els va bé.

El primer de plantar la seva bandera serà Club Med, la firma francesa que a començaments de la dècada dels 2000 va tancar les instal·lacions que encara tenia a Cadaqués i El Puerto (Cadis) a causa de les pèrdues econòmiques i que tornarà a obrir l'estiu del 2019 a Marbella amb un espai de la línia ‘premium familiar'. «Els ‘'turoperadors ens preguntaven quan tornaríem a Espanya», explica Julien Lenôtre, responsable de Màrqueting per a Europa i l'Àfrica. Era el moment oportú, davant la inestabilitat de destinacions com Egipte o Tunísia per l'alerta terrorista. El problema residia en la falta de terreny davant la «densitat urbanística» del país, ja que necessitaven una parcel·la més gran de 12 hectàrees per poder oferir al mateix recinte les activitats eix de la seva oferta.

Aquesta falta de terra s'està revelant com la principal trava de l'expansió de les cadenes de ‘resorts' a Espanya. Club Med ha aprofitat l'oportunitat de gestionar unes instal·lacions hoteleres en desús des de fa 15 anys, l'antic hotel Don Miguel, que ja van portar entre el 1975 i el 2000 i que ara reformaran completament al costat de Magna Hotels and Resort, propietària del terreny, amb una inversió de 72 milions d'euros. De la mateixa manera, la grega Ikos Resorts, especialitzada en el mateix concepte del tot inclòs de luxe, entra a Espanya amb l'adquisició de l'hotel Costa del Sol Princess, a Estepona, en el qual invertiran 150 milions per obrir el 2020 la seva línia Infinite Lifestyle.

Més sort ha tingut l'ensenya W Resort, promoguda pelGrupo Platium Estates i Marriott Internacional –el grup hoteler més gran del món–, que després d'anys assentada a Barcelona ha aconseguit fer-se amb l'última parcel·la de grans dimensions a primera línia de mar a Marbella. L'establiment de cinc estrelles gran luxe obrirà les seves portes el 2021 després d'una inversió de 300 milions d'euros.  

Notícies relacionades

A d'altres, però, els toca reinventar-se amb nous conceptes per atreure turisme d'elit. És el cas de Nobu, la firma que Robert de Niro i el cuiner japonès Nobuyuki Matsuhisa porten per les destinacions més exclusives de mig món. A Marbella han optat perl'«hotel dins d'un hotel»:un recinte de luxe per a adults, de 49 habitacions, immers en un dels mítics hotels cinc estrelles de la ciutat, el Puente Romano.

L'escassetat de terreny ha arribat també al mercat residencial de luxe. Segons l'informe anual de Panorama Properties, l'agència immobiliària més antiga de Marbella, en algunes zones d'alta gamma a peu de platja els preus ja dupliquen els dels pitjors anys de la crisi a causa d'una oferta insuficient per a tanta demanda. La venda d'habitatges per sobre dels quatre milions d'euros pràcticament es va duplicar el 2017, i molts inversors estan adquirint habitatges en aquestes zones per enderrocar-los i construir-ne de nous