Conflicte laboral

El 60% dels locals de restauració del Prat sumen 24 dies en vaga

Els 420 treballadors del conegut com a 'lot 22' fan una vaga indefinida des del 24 de març per no abandonar el conveni d'hostaleria

huelga

huelga / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

Els treballadors de 22 locals de restauració de l'aeroport del Prat de Barcelona compleixen avui 24 dies de vaga indefinida. El col·lectiu conegut com a lot 22, ja que és una adjudicació que concentra 22 punts de venda del total de 36 locals repartits entre les dues terminals, gestiona marques com Café Jamaica, Café di Fiore o els restaurants O Mamma Mia i agrupa 420 treballadors.

La protesta iniciada el 24 de març està motivada per la reestructuració de les adjudicacions dels locals de restauració que ha realitzat Aena i que començaran a imperar a partir del 8 de maig i tindran vigència fins al 2026. Les noves adjudicacions impliquen que el lot 22 es divideixi en sis nous lots, un de set punts de venda, un altre de sis, un altre de cinc i tres d'un, i es tanca la resta. Pansfood SA, l'empresa que gestiona actualment els punts de venda del lot 22, mantindrà les noves adjudicacions de set i sis punts de venda.

CCOO UGT, els sindicats amb més representació entre la plantilla, denuncien que l'empresa aprofitarà la divisió del lot per abandonar el conveni d'hostaleria que regeix actualment i assumir un conveni propi d'empresa. "Així ens ho va traslladar en l'última reunió que vam mantenir. La transició ens suposa la pèrdua del voltant del 30% dels salaris", explica segons els seus càlculs el president comitè d'empresa i membre de la UGT, Oscar Morente. Pansfood SA, a preguntes d'aquest mitjà, ha declinat fer declaracions.

Aena va treure a subhasta el 10 de febrer els locals de la nova divisió per al període 2018-2026, que serà de 50 locals i estarà gestionat per quatre empreses: Pansfood, Áreas, Select Service Partner (SSP) i Autogrill. D'aquestes quatre, l'única que aplica als seus treballadors el conveni d'hostaleria és Áreas.

Objectiu dels sindicats: mantenir les condicions actuals

 "Les nostres reivindicacions són que els treballadors del lot 22 mantinguin les seves condicions actuals, que no s'eliminin els plusos de productivitat i que es mantinguin els actuals representants del comitè d'empresa en les noves concessions", explica el responsable d'Hostaleria de CCOO, Gonzalo Fuentes.

Els sindicats assenyalen tant Pansfood, per no voler seguir aplicant el conveni col·lectiu del sector, com Aena, responsable de la nova divisió en lots més petits. Aena rebutja tota responsabilitat en les noves condicions laborals que entraran en vigència el 8 de maig, si treballadors i empresa no arriben a cap acord, ja que argumenta que ella no és responsable de les condicions laborals de les empreses guanyadores de les subhastes.

"Creiem que com a empresa amb el 51% d'accionariat públic té una responsabilitat social amb els treballadors", afirma el diputat del PSOE i portaveu en matèria de Foment, César Ramos. Ramos està exercint d'enllaç oficiós entre treballadors i Aena i ha mantingut reunions amb les dues parts. "Sense arribar a comprometre's a res, vaig veure el president d'Aena receptiu a asseure's a escoltar les demandes dels treballadors i intentar mediar per solucionar el conflicte", declara. Una reunió de mediació que els treballadors han sol·licitat a Aena, sense resposta formal de moment.

Notícies relacionades

"Defensem que en les adjudicacions públiques d'aquest tipus haurien de regir una sèrie de clàusules de responsabilitat social que, com a mínim, garanteixin que una nova licitació no es tradueixi en pèrdua de drets i condicions laborals", afirma Ramos.

Aquest dimecres està prevista una reunió entre comitè d'empresa i Pansfood, en què els treballadors pretenen comprometre la mediació del Departament de Treball de la Generalitat.