Anar al contingut

TRANSPORT

Uber torna a Barcelona aquest dimarts

La companyia es reestrena a la ciutat amb 120 vehicles amb llicència VTC

Les associacions de taxistes preparen accions de protesta en contra de l''app'

Josep M. Berengueras

Uber torna a Barcelona aquest dimarts

Uber torna a Barcelona. L’app per facilitar el transport de persones tornarà a estar activa avui a la capital catalana tres anys després que la firma finalitzés la seva primera aventura de forma abrupta. L’empresa nord-americana desembarca de nou a la ciutat amb un model totalment diferent del de la seva primera etapa, i aposta ara pels vehicles amb llicència de transport privat VTC. Però no serà un aterratge tranquil: els taxistes han avisat que hi haurà protestes i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ultima un reglament que intenta limitar el nombre de llicències VTC.

«A Barcelona tenim una demanda potencial tremenda, tant del públic turístic com dels ciutadans locals. Abans d’obrir havíem de garantir que la disponibilitat i la qualitat del servei serien bones. I això és el punt essencial que ha canviat en aquesta ocasió: amb l’entrada de noves llicències podem garantir un llançament amb suficients cotxes i llicències per donar un bon servei», destaca a aquest diari Juan Galiardo, director per a Espanya d’Uber.

La companyia feia mesos que estava treballant en la reobertura a Barcelona. Va ser en aquesta ciutat on va començar la seva activitat a Espanya el 2014, quan va estrenar UberPop, el servei de transport en cotxes de particulars. Les associacions de taxistes van protestar, van portar l’empresa als tribunals i Uber Espanya va aturar les seves operacions aquell mateix any. El març del 2016, va renéixer a Madrid, amb el servei de transport però amb vehicles amb llicència VTC. Avui torna a la capital catalana amb la mateixa fórmula legal amb què opera allà, i la mateixa que utilitza el seu competidor, Cabify, també a Barcelona.

Converses

«Va ser un error replicar a Barcelona el model americà, sense tenir en compte les circumstàncies regulatòries, culturals, etcètera. En vam aprendre i des d’aleshores la companyia ha canviat moltíssim», explica el directiu, que afegeix que ara el seu model és el de «partner with cities», és a dir, créixer de la mà de les ciutats a la recerca de solucions per al repte del futur de la mobilitat. «En les últimes setmanes, hem parlat amb càrrecs de la Generalitat, grups parlamentaris, l’autoritat de competència... i també amb l’Ajuntament de Barcelona. El nostre punt de partida ha sigut explicar que tornaríem, que el nostre model és legal, que volem fer les coses bé», afegeix. «Hi ha mercat per a tots», subratlla.

La firma comença a donar servei a Barcelona amb 120 vehicles amb llicència VTC. Treballa amb «diverses empreses», que són les propietàries dels cotxes. Els conductors han hagut de demostrar que no tenen antecedents penals i els vehicles compten amb la mateixa assegurança que els taxis. «Calculem que les llicències amb què vam iniciar operacions són suficients per a l’estrena, però la intenció és seguir creixent», avança Galiardo.

La companyia posa com a exemples de l’alta demanda que el 2016 més d’un milió de persones van obrir l’aplicació a Barcelona i que l’estiu passat més de mig milió van intentar demanar un cotxe d’Uber. En els quatre dies de l’últim Mobile World Congress, 48.595 persones van intentar sol·licitar un vehicle, i 44.629 ho van fer durant l’última edició del Primavera Sound. «La demanda existeix», insisteix Galiardo.

"Benvinguts a l'infern"

Però el retorn d’Uber no serà una passejada. La setmana passada, Alberto Tito Álvarez, portaveu de l’associació Élite Taxi, va avisar: «Conductors d’Uber i Cabify, benvinguts a l’infern». L’associació, la més bel·ligerant davant l’arribada de plataformes de transport basades en VTC, va afirmar en una nota: «Els carrers de Barcelona són i seran un infern. [...] Els taxistes ens defensarem. Aquí juguem fort, als carrers i als jutjats». «Torna la porqueria» o «Campi qui pugui, benvinguts a la selva [sic]», diuen altres notes publicades a través de les xarxes socials.