Anar al contingut

estudi de Pimec Comerç

Un de cada tres comerços catalans ja ven 'on line'

La competència d'Amazon impulsa el comerç a internet en tot el sector de la distribució

Eduardo López Alonso

La venda a través d'internet s'ha convertit en un factor estratègic d'èxit també per al comerç tradicional. Gairebé un de cada tres comerços catalans van vendre per algun canal de venda 'on line' en la passada campanya nadalenca, i dels que no ho van fer el 21,33% van declarar la seva intenció de sumar-se a la transformació digital en els pròxims mesos, segons un estudi dut a terme per la patronal Pimec Comerç. La venda 'on line' és el futur indiscutible de qualsevol activitat comercial. 

Dels consultats per Pimec que utilitzen algun canal de venda 'on line', el 44,44% va indicar que les "xarxes socials" són el canal de venda 'on line' més utilitzat. A continuació, hi ha les "pàgines web pròpies", amb el 36,57% del total. Per un altre costat, les aplicacions per a dispositius mòbils o tauletes són les menys utilitzades (2,31%).

La rendibilitat de les denominades estratègies omnicanal, la venda a internet i a la botiga, és elevada. Segons l'estudi de Pimec Comerç, la taxa de convertibilitat d'aquest contacte virtual amb el comprador va ser elevat. El 56,13% dels comerciants que van usar internet per vendre va incrementar les vendes globals respecte de l'any passat any. El 14,84% van respondre que van tenir més vendes també a la botiga física.

Els sectors que menys van utilitzar el canal de venda 'on line' durant la campanya de Nadal 2017-2018 van ser el sector tèxtil (23,71%) i, en segon lloc, el sector de la restauració (25%). Curiosament àmbits en què els grans competidors estan disposats a apostar. El sector de la ferreteria/bricolatge destaca, amb el 47,06%, per ser el sector que més ha utilitzat el canal de venda 'on line', a través de "pàgina web pròpia" i "altres canals" (42,86% i 28,57%, respectivament). En segona posició, el sector del turisme, amb el 45,45%, a través de "xarxes socials" (40%) i "pàgina web pròpia" (30%).

Tarragona és la més dinàmica

El nivell d'utilització dels canals de venda 'on line' és similar a cada una de les províncies. No obstant, la província de Tarragona va destacar com la que va registrar un nivell més alt d'utilització de canals de venda 'on line' (35,48%) durant la campanya de Nadal 2017 a 2018. En aquest sentit, els canals de venda més utilitzats a la província de Tarragona van ser la "pàgina web pròpia" (45,24%), en segon lloc, les "xarxes socials" (35,71%) i, en tercer lloc, "altres canals" de venda 'on line' (9,52%).

La província de Lleida és la segona amb un nivell més alt d'utilització dels canals de venda 'on line', que representa el 33,96%. D'aquest 33,96%, un 52,95% dels consultats van respondre que utilitzen les "xarxes socials" i, en segon lloc, un 23,53%, la "pàgina web pròpia".

En tercer lloc, a la província de Barcelona el 31,36% dels consultats ha usat algun canal de venda 'on line'. D'aquest 31,36%, el 47,62% dels consultats van respondre que utilitzen les "xarxes socials" i, en segon lloc, el 36,19%, la "pàgina web pròpia".

Per últim, en la província de Girona el 30,16% dels consultats ha utilitzat un canal de venda 'on line'. D'aquest 30,16%, el 40% dels consultats van respondre que utilitzen "pàgina web pròpia", en segon lloc, el 23,53%, les "xarxes socials" i, en tercer lloc, “altres canals” de venda 'on line' (14,29%).

L'amenaça d'Amazon impulsa el canal 'on line'

La irrupció i creixement d'Amazon i el seu servei Prime (entrega urgent) ha obert un nou camp de joc en el sector de la distribució. El que en un principi ha influït especialment en la venda de productes de tecnologia i la moda, podria arribar a traslladar-se a la venda de productes d'alimentació o tèxtil d'una manera més potent del previst. De la mateixa manera que l'entrega a domicili per part de la restauració guanya un terreny impensable fa uns anys (auspiciada per retallades salarials dels repartidors), el fenomen pot ser repetit pel comerç de proximitat.
El professor d'Esade Luis Martínez Ribes destaca que les fórmules de venda que estan en marxa i destaca la protagonitzada per Inditex amb Zara. El grup tèxtil gallec ha dissenyat un nou format de venda de botigues física combinada amb venda 'on line' (omnicanal), una cosa ja explorada per alguns centres de MediaMarkt. En el cas d'Inditex, l'objectiu és explorar una nova forma de venda 'on line' que redueixi l'impacte econòmic de les devolucions amb una experiència positiva en la relació entre el client i la botiga. "El nou ecosistema de 'retail fast fashion' de Zara no és només un negoci de moda, sinó que es converteix en un negoci de gestió de la informació. Igual que gestiona de forma eficaç la moda, en el futur Zara podria perfectament vendre de forma eficaç i personalitzada un altre tipus de productes de compra no freqüent", opina Martínez Ribes.

0 Comentaris
cargando