Mobile World Congress

Els homes de negre prenen Barcelona

Milers de vehicles privats arribats d'arreu del món omplen Barcelona per transportar els congressistes del Mobile

zentauroepp42298612 barcelona 24 02 2018 economia para tema del dia mobile hay q180225164713

zentauroepp42298612 barcelona 24 02 2018 economia para tema del dia mobile hay q180225164713 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

Furgonetes i cotxes de luxe amb els vidres del darrere tintats i homes de negre al volant. Milers de persones viatjant en metro o autobús amb una acreditació al coll. Centenars d'accents diferents i vestit executiu com a denominador comú. Aquests són alguns dels detalls que delaten l'inici i desembarcament dels més de cent mil visitants esperats a Barcelona per al Mobile World Congress.

Com les aus migratòries, que tornen una vegada a l'any, executius, emprenedors i empresaris arriben entre del 26 de febrer i l'1 de març a la capital catalana per aprofitar les oportunitats que ofereix el congrés de telefonia mòbil més gran del món. I es desplacen de molt diverses maneres. “Des del dijous 22 que estic treballant a jornada completa per a dos executius de l'Aràbia Saudita”, explica Miquel Ángel Morón, de l'empresa Premium Car Transfers.

El Miguel Ángel passa la major part de la mitjana de dotze hores que dura el seu servei esperant al Mercedes de gamma alta en què transporta els seus clients. Principalment el que es paga del servei és la disponibilitat. “Fan poc turisme, el principal recorregut és de l'hotel a la fira i de la fira a l'hotel, per descansar. Quan tanca el Mobile de restaurant a sopar i algunes nits de copes”, explica aquest xòfer. El Miguel Ángel concreta que un dia de transport es cobra a uns 700 euros, encara que s'estima més no revelar quin és la quantitat total que els cobra als saudites pels seus serveis del 22 de febrer a l'1 de març.

L'empresa que el Mobile World Congress recomana als seus hostes és la francesa Etoile Limousine, que ofereix dos tipus de serveis: connexió hotel-aeroport i xòfer particular per a tot el congrés. Conscients de l'allau de visitants que arriben al Prat i que la capacitat hotelera de Barcelona és incapaç d'absorbir, aquest servei de transport també es desplaça a ciutats limítrofes com Castelldefels, Cornellà, Sitges o Lloret de Mar, amb un rang de preus que va des dels 160 als 550 euros, només anada, depenent de gamma del vehicle i distància recorreguda.

Els preus per una disponibilitat de 12 hores diàries durant el transcurs del congrés sí que són públics i oscil·len entre els 4.000 i els 4.800 euros. Uns costos que algunes empreses prefereixen assumir pel seu compte, cosa que provoca que durant la setmana del Mobile es deixin veure per Barcelona tota una torre de Babel de matrícules arribades des de llocs d'arreu del món.

Els taxistes, en alerta

Qui són una estampa més habitual per al resident barceloní és el negre i groc dels taxistes, que durant el Mobile augmenten els seus ingressos, encara que a nivells més modestos que els de les empreses de xòfers privats. “En una jornada de 12 hores durant el dia i descomptant les despeses per gasolina i llicència ens podem treure uns 200 euros”, explica el taxista Jordi Ramírez.

La diferència d'ingressos és substancial, encara que el gremi de taxistes no veu en els homes de negre de les minivans un competidor. “Qui ens preocupa són els conductors de Cabify, ja que són els que es queden quan els visitants del Mobile se'n van”, explica el Jordi, que parla en nom del seu sindicat, Elite Taxi. Paraules que subscriuen els seus companys del Sindicat de Taxistes d'Autònoms de Barcelona (STAB).

Notícies relacionades

“Mentre es respecti la relació establerta per llei de 30 taxis per cada llicència VTC no hi ha problema donada l'alta demanda d'aquests dies”, comenten des d'aquest sindicat. La llicència VTC, és a dir, Vehicles Turisme amb Conductor, és l'autorització d'arrendament de vehicles amb conductor per al transport privat, motiu de disputa del gremi del taxi amb les noves plataformes com Uber, que no opera a Barcelona, o Cabify, que sí que ho fa, precisament sota llicència VTC.

Un dels punts que sí que genera diferència d'opinions i que afecta a la mobilitat durant el Congrés és la liberalització d'horaris decretada per l'Institut Metropolità del Taxi (IMT), que permet que tots els taxistes puguin operar en els torns des de les sis de la tarda a les sis del matí de l'ebndemà. Elite Taxi hi està en contra i al·lega que l'alta densitat de vehicles no permet treballar bé. En canvi, des de STAB defensen que la demanda ho exigeix i que sense la liberalització hi hauria altres plataformes, apuntant a Cabify, que cobririen aquestes hores. “Sempre hem de pensar en l'endemà”, coincideixen.