activitat econòmica a l'alça

El nou Eldorado turístic

Més de 130 milions de xinesos van viatjar pel món el 2017 i el fenomen creix

Europa no vol perdre aquest tren i es llança a la captació dels turistes orientals

mroca29249454 barcelona 07 04 2015 turistas turismo chino de com160308203704

mroca29249454 barcelona 07 04 2015 turistas turismo chino de com160308203704

3
Es llegeix en minuts
Irene Savio

Xia és jove, curiosa i poliglota. També té una altra característica: és xinesa i viatja sola. "Malgrat que els viatges en grup encara predominen, som cada vegada més els joves de classe mitjana que ens movem sols o acompanyats únicament per un amic o un familiar", explica Xia. El turisme xinès cap als països europeus augmenta, es diversifica i busca nous destins, i els turoperadors es freguen les mans. Ells són el nou Eldorado del turisme.

Uns 130 milions de turistes xinesos van viatjar pel món el 2017 i la previsió és que el fenomen segueixi anant a l'alça en els cinc anys vinents, sumant un total de 700 milions de viatgers fins al 2022. Números de rècord que fan que la Unió Europea no vulgui que se li escapi el tren. “El potencial és enorme”, ha recordat la responsable europea d'Indústria i Mercat Interior, Elzbieta Bienkowska, durant la inauguració, divendres passat a Venècia, de l'Any del Turisme de la Unió Europea i la Xina. Un esdeveniment al qual el seguiran trobades i fòrums a la Xina i Europa.

Aquesta setmana s'ha inaugurat l'Any del Turisme de la Unió Europea i la Xina

Les raons de l'activisme europeu són múltiples, però una destaca sobre les altres: menys d'un 10% de la població xinesa encara ha de sol·licitar el passaport i els que ja viatgen gasten molt. Segons l'Acadèmia del Turisme de la Xina -organització vinculada al Govern de Pequín-, durant la primera meitat del 2017 a Europa els turistes xinesos van gastar de mitjana per dia uns 1.400 euros; els que van viatjar sols, uns 1.600, i els que ho van fer en grup, 1.300.

Avantatges europeus

“Un avantatge és que el turista xinès viatja en èpoques que són de temporada baixa per al turisme europeu”, explica el president de la companyia italiana Welcome Chinese, Jacopo Sertoli. “Molts xinesos es mouen a finals de gener i principis de febrer (coincidint amb l'Any Nou Lunar), al maig i a l'octubre, quan tenen una setmana de vacances pel Dia Nacional”, confirma Zhihong Wei, representant regional del sistema de pagament China Union Pay.

D'acord amb dades de la European Travel Commission (ETC), la Unió Europea ha sigut (excloent l'Àsia) la zona del món que ha experimentat un creixement més gran de turistes xinesos en els últims anys. En concret, entre el 2016 i el 2017, amb un 17,5% més de turistes xinesos, fins als 12,4 milions de viatgers d'aquesta nacionalitat  (12 milions, segons les xifres del Govern xinès) que van trepitjar  Europa.

Fins ara, els seus destins predilectes han sigut França, Àustria, Alemanya, Suïssa, Itàlia i Espanya, encara que els països de l'Est d'Europa també estan creixent molt ràpidament. Un fet que, segons els observadors, es deu tant a la vinculació de la Xina amb aquest grup de països que antigament pertanyien a la Unió Soviètica (URSS) com a fenòmens més singulars, com l'anomenat turisme cinematogràfic.

El turisme xinès creix, però, a la vegada, es torna més complex per al sistema europeu. Una dificultat es troba, per exemple, en els mètodes de pagament. A la Xina, l'ús dels telèfons mòbils per comprar serveis o productes -a través de plataformes com Union Pay, Alipay i WeChat- s'ha estès enormement, mentre que a Europa encara és escàs, cosa que no facilita les compres als xinesos.

El turisme asiàtic prefereix pagar mitjançant el mòbil i l'oferta s'hi haurà d'adaptar

Enfocament temàtic

Però n'hi ha més. “Un problema que tenim és la nostra diversitat d'oferta, perquè fragmentem molt el producte. Parlem de regions, de països, i el xinès necessita un producte més transnacional i un enfocament temàtic, per exemple, amb rutes sobre la gastronomia europea, la moda i l'herència cultural”, afirma el president d'ETC, l'espanyol Eduardo Santander.

Notícies relacionades

Així mateix, altres dificultats són l'encara insuficient connectivitat aèria entre els aeroports xinesos i els europeus, en particular els més perifèrics. “El turisme xinès està canviant. Pequín, Xangai o Guangdong ja no són les úniques ciutats d'origen dels turistes xinesos. Ara, també s'estan movent molts joves de ciutats com Xi’an, Chengdu, Fuzhou, Luoyang”, explica An Zhenyi, representant de Welcome Chinese, multinacional de tecnologies xinesa molt atenta als nous negocis que pot obrir el fenomen.

En aquest clima, l'ETC està incrementant els seus esforços per capacitar les empreses europees cap a una comprensió més gran del client xinès, a la vegada que la UE està estudiant com facilitar l'accés als visats europeus per als turistes xinesos, com ja passa als Estats Units. I, en paral·lel, les empreses xineses han planificat la seva ofensiva. Un exemple és la xinesa Ctrip, una de les agències de viatges en línia més grans del món, que està estudiant obrir oficines al Vell Continent.