concessionària d'autopistes

La CNMV ratifica el vistiplau a l'opa d'Atlantia a Abertis

Els ministeris d'Energia i de Foment exigien una autorització governamental prèvia

zentauroepp40478966 a woman jogs past an abertis office in madrid  spain  monday171219131243

zentauroepp40478966 a woman jogs past an abertis office in madrid spain monday171219131243 / PAUL WHITE

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Sense canvis. La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) ha optat per mantenir l'autorització a l'opa de la italiana Atlantia sobre Abertis. Els ministeris d'Energia, que dirigeix Álvaro Nadal, i de Foment, al capdavant del qual hi ha Íñigo de la Serna, van obrir un nou capítol en la lluita per Abertis a l'exigir que es revoqués aquell vistiplau per considerar que havia de tenir una autorització prèvia del Govern. La CNMV, en la seva resposta als dos ministeris, considera que l'opa compleix tots els requisits legals. D'aquesta manera, aquest organisme se suma a les tesis del ministre d'Economia, Luis de Guindos, que considera que l'Executiu ha de mantenir un paper més neutral en les batalles pel control d'empreses.

L'opa de la italiana Atlantia va ser autoritzada per la CNMV el 9 d'octubre de l'any passat. Els dos departaments, el d'Energia i el de Foment, van sol·licitar al regulador borsari a través d'un requeriment que revoqués el vistiplau a l'operació al no haver sol·licitat Atlantia autorització prèvia al Govern. La que sí que ho va fer va ser Hochtief, la filial alemanya de l'ACS presidida per Florentino Pérezque va llançar una contraoferta per la firma d'autopistes amb un preu un 14% superior a l'ofert per la italiana, és a dir, 18.600 milions davant 16.341 milions d'euros

En els dos ministeris van sol·licitar informes a l'Advocacia de l'Estat i van determinar que aquest tràmit era necessari al ser Abertis titular del control d'Hispasat, companyia de satèl·lits que és estratègica per a l'Estat, i al mateix temps ser concessionària d'autopistes. Encara que Atlantia no ho veia d'aquesta manera, el 21 de desembre el grup italià controlat per la família Benetton va sol·licitar aquesta autorització.

El supervisor del mercat comptava amb un mes de termini per respondre a aquest requeriment, que el Ministeri de Foment i el d'Energia li van remetre el 7 de desembre. En aquest requeriment, aquests dos departaments ministerials advertien de recórrer als tribunals, per la via contenciosa administrativa, en el cas que la CNMV no atengués la seva petició per solucionar el "defecte" que, estimaven, tenia l'OPA d'Atlantia.

Notícies relacionades

El Govern sempre ha mantingut la necessitat d'analitzar i en el seu cas autoritzar l'operació, ja que els actius que gestiona Abertis són en última instància titularitat de l'Estat i estratègics per al país.

El grup que dirigeix Francisco Reynés és el primer grup d'autopistes d'Espanya, ja que explota 1.559 quilòmetres de la xarxa de pagament, el 60% del total. A més, un cop que materialitzi la compra de la participació de la francesa Eutelsat, controlarà el 90,7% d'Hispasat, si bé en aquest cas manté converses amb REE sobre l'eventual venda de la firma de satèl·lits.