transport

La UE prohibeix que els camioners descansin el cap de setmana al vehicle

El tribunal europeu descarta que una cabina de camió sigui adequada per a un descans setmanal

1
Es llegeix en minuts
Agències

Els camioners professionals tenen dret a un descans digne setmanal, i no pot consistir a dormir a la cabina del vehicle. Així ho ha dictaminat el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE). La normativa comunitària estableix que els conductors disposin d'un període de descans diari d'almenys 11 hores i un de setmanal d'almenys 45 hores.

En la seva sentència d'avui, que respon a una qüestió prejudicial d'un jutjat belga, el TJUE apunta que el legislador europeu no va utilitzar l'expressió general "període de descans setmanal" per englobar les dues categories. "D'això se'n desprèn clarament que la seva intenció era permetre que el conductor efectués els períodes de descans setmanals reduïts al vehicle i prohibir-li, en canvi, fer el mateix en el cas dels períodes de descans setmanals normals", ha indicat el tribunal de Luxemburg en un comunicat.

Els magistrats europeus consideren que la finalitat principal de la normativa té l'objectiu de millorar les condicions de treball del personal del sector del transport per carretera i la seguretat viària en general. Per això la legislació ofereix als conductors la possibilitat de passar els seus períodes de descans setmanals normals en un lloc que ofereixi condicions d'allotjament adaptades i adequades.

Notícies relacionades

"Ara bé, una cabina de camió no sembla constituir un lloc de descans adaptat a períodes de descans més llargs que els períodes de descans diaris i els períodes de descans setmanals reduïts", ha indicat el tribunal.

El TJUE recorda que, en la proposta original de la Comissió Europea que regula les condicions de descans en el sector del transport rodat, l'Executiu comunitari va oferir que els dos períodes de descans es poguessin efectuar a l'interior del vehicle. Però la idea es va descartar en el text legislatiu final amb l'objectiu de protegir el benestar i la higiene dels conductors. Segons el TJUE, aquesta modificació "demostra plenament que la intenció del legislador era excloure la possibilitat que els períodes de descans setmanals normals es fessin al vehicle".