el gran consum

Com evitar ser estafat en el Black Friday

Les associacions de consumidors alerten que no totes les ofertes anunciades inclouen descomptes

La policia dona a conèixer cinc pautes per evitar el frau i les estafes durant les rebaixes prenadalenques

jjubierre36402763 barcelona  24 11 2016 black friday en los comercios  tienda 161124182018

jjubierre36402763 barcelona 24 11 2016 black friday en los comercios tienda 161124182018 / FERRAN SENDRA

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Black Friday s'ha consolidat com una de les dates més esperades per a les compres de Nadal. El ball d'ofertes és constant, i per tant les associacions de consumidors conviden a "comparar preus i no deixar-se portar pels descomptes" amb l'objectiu d'evitar "ser víctimes d'un engany".

El portaveu de Facua-Consumidors en Acció ha advertit que moltes empreses "inflen els seus preus" per després aplicar descomptes que no afecten el valor de referència del producte. Per això, per evitar "l'engany", l'agrupació ha aconsellat utilitzar les noves tecnologies per comparar en temps real el preu de venda al públic d'un producte en diferents establiments.

"Antigament, el consumidor s'havia de desplaçar a una altra botiga per comprovar si el preu d'un producte era diferent. Ara no. Ara podem mirar a les plataformes quin és l'establiment que ofereix el millor preu", ha assegurat el portaveu.

Un 43% dels preus no canvien

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha tornat a monitoritzar durant un mes els preus de 12 botigues on line, entre les quals s'inclouen Amazon, Carrefour o El Corte Inglés, per comprovar la seva evolució en aquest període.

Després d'analitzar més de 13.000 productes, ha constatat que "més d'un 43% no han variat de preu" des del 24 d'octubre al 22 de novembre últims. Respecte als que sí que varien, continuen predominant lleument les baixades (29,2%) davant les pujades de preus (27,3%). Els productes amb baixades més freqüents són els tecnològics, com càmeres, mòbils i televisors.

Per la seva part, l'Associació General de Consumidors (Asgeco) ha remarcat la necessitat de definir el preu de referència, que és el que pot variar. "Els preus són lliures. Si una empresa decideix augmentar-lo la setmana anterior, ho pot fer, però en realitat no estan aportant informació veraç al consumidor", ha assenyalat l'organització.

Durant aquest any, molts comerços han allargat les seves ofertes a tota la setmana, i han popularitzant el terme Black Week per sobre de Black Friday. Una estratègia que, segons l'Asgeco, fa que el consumidor "pugui perdre la noció de quin és el preu real d'un producte".

"Això crea una frustració i fomenta la compra per impuls, perquè a més avisen que l'oferta només durarà un dia o una hora, i això és una manera d'impedir al consumidor que pugui actuar amb autocontrol", han lamentat.

De fet, Facua ha presentat una enquesta que reflecteix que un 83% dels consumidors creuen que "la gran majoria de comerços ofereix falsos descomptes en una part dels seus productes durant el Black Fridays".

Les cinc pautes a seguir

La Policia Nacional ha fet una llista de cinc senzilles pautes per evitar fraus i estafes durant les rebaixes que, juntament amb el "sentit comú", permetin als consumidors comprar amb tranquil·litat i sense cap incident.

Entre les recomanacions, destaca l'ús de plataformes de pagament intermèdies, així com targetes prepagament o saldo reduït, encara que també hi ha consells com no fiar-se de pàgines web de "dubtosa confiança", assegurar-se que sigui un lloc segur o programar dobles comprovacions, com un codi del banc, un missatge de text (SMS) al mòbil o una targeta de coordenades.

A més, se subratlla la importància d'utilitzar el "sentit comú" i, en cas de dubte, no fer la compra. També al·ludeixen a la necessitat de conservar els tiquets de compra i els justificants de transacció de cara a una possible reclamació posterior.

Notícies relacionades

Així mateix, la Policia Nacional ha alertat sobre els tipus de frau que els ciberestafadors han "enginyat" en els últims anys a causa de l'increment de les compres per internet. L'spamming -remissió massiva de missatges no sol·licitats amb ofertes de qualsevol tipus- i el vishing i l'SMishing -enganys pels quals la víctima es posa en contacte amb un número d'atenció al client fals, ja sigui per trucada o SMS respectivament- són els més coneguts.

No obstant, criden els usuaris a ser cauts davant altres formes de delicte, com per exemple el carding, càrrecs fraudulents en una targeta de crèdit aliena de la qual s'han aconseguit prèviament les dades. Per evitar-ho, s'ha suggerit verificar de manera regular que els càrrecs rebuts al compte bancari es corresponen amb els que s'han fet.