CONSUMISME MASSIU

El 'black friday xinès' bat rècord de vendes

En un sol dia Alibaba va registrar compres per valor de 21.800 milions d'euros

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

4
Es llegeix en minuts
Agències

El Dia del Solter a la Xina, el black friday local, va deixar dissabte una nova xifra rècord, 168.269 milions de iuans (uns 21.800 milions d'euros) en vendes en només 24 hores pel gegant del comerç electrònic Alibaba, que ha superat en un 42,6% la seva xifra de l'any passat.

El Doble 11 s'ha tornat a consolidar com el dia per excel·lència del consum desenfrenat a la Xina, la jornada en què més vendes per internet es fan en tot l'any, principalment a través de les plataformes d'aquesta companyia.

Amb dades encara provisionals, es van fer més de 800 milions de comandes, la majoria (el 90%) a través de telèfons mòbils. De tot el que es va comprar, el 40% pertany a marques internacionals. Es van vendre des de pomes fins a rotllos de paper higiènic, roba i fins i tot iots valorats en més de dos milions d'euros. 

Encara que la majoria de les compres es van fer a la Xina, hi ha hagut transaccions en un total de 225 països. La companyia és present en altres països gràcies a la seva plataforma AliExpress.

L'objectiu d'aquesta novena edició del festival de les compres abanderat per Alibaba era superar-se a si mateixos i la companyia va necessitar poc més de 13 hores per arribar al rècord de vendes de l'any passat, que estava en els 120.700 milions de iuans (17.800 milions de dòlars).

El rècord se superava 70 minuts després del migdia i quan encara quedaven gairebé onze hores per comprar. Un any més es va posar de manifest que el Dia del Solter o Doble 11, celebrat el dia 11 del mes 11, és tota una sensació a la Xina.

"Feia dies que em preparava, havia buscat per (la plataforma) Taobao les coses que volia i que tenien un bon preu i les havia afegit a la meva cistella (virtual) de la compra. Ahir a la nit em vaig posar una alarma al telèfon i em vaig col·locar davant de l'ordinador uns minuts abans que comencés aquest boig esdeveniment", va explicar a Efe Lin Li, una traductora de 29 anys.

Després d'una espectacular gala televisada celebrada ahir a la nit en què personalitats internacionals de la talla de l'actriu Nicole Kidman van animar els xinesos a sumar-se a la festa del consumisme, a les dotze en punt arrencaven les promocions, els productes amb descompte baixaven automàticament de preu i començava la competició virtual per aconseguir-los.

"Hi havia moltíssima competència perquè en el primer minut ja no vaig poder aconseguir algunes coses. Aquest esdeveniment és interessant perquè ens provoca l'interès d'esperar i competir per aconseguir alguna cosa, però al mateix temps crec que mostra un fenomen una mica boig, no tan sa", va apuntar Li.

Acostumats a anar-se'n al llit d'hora, va afegir Li, ahir a la nit els xinesos "van estar desperts fins molt tard". Només en la primera hora s'aconseguia arribar a vendes per valor de més de 57.100 milions de iuans (uns 7.378 milions d'euros, 8.599 milions de dòlars).

En la jornada, que va sorgir el 2009 amb la participació de 27 comerços i una recaptació de només 52 milions de iuans, hi van participar aquest any un total de 140.000 marques (60.000 d'internacionals) amb més de 15 milions de productes.

La dimensió global d'aquesta jornada es tan gran que, observant les xifres de l'any passat, les vendes fetes a través de portals de venda electrònica com Tmall i Taobao van ser 2,5 vegades més grans del total del Divendres Negre (Black Friday) i del Ciberdilluns (Ciber Monday) junts (els dies en què els comerços dels Estats Units llancen les seves ofertes).

"Estem molt contents de veure que aquest any hem tornat a tenir molt èxit en termes de xifres i en termes de compromís amb els clients", va apuntar en una roda de premsa el director executiu d'Alibaba Group, Daniel Zhang.

A la companyia, va afegir, no els preocupen tant les xifres com tractar de "veure com comprometre'ns amb els clients, com és el seu estil de vida i el canvi en els seus hàbits de compra".

"No només volem cobrir les seves demandes, sinó crear noves demandes per a ells", va dir el director de la companyia presidida per Jack Ma, que va protagonitzar el 2014 la sortida a borsa més gran de la història a Wall Street.

Notícies relacionades

Tal com apuntava ahir el vicepresident executiu de la companyia, Joe Tsai, aquest és "el dia més important del món per al comerç" i "un gran esdeveniment per a l'economia xinesa" i per això nombrosos sectors s'han preparat per a la cita, especialment els relacionats amb el transport.

Entre l'11 i el 20 de novembre la companyia nacional de ferrocarrils ha preparat un servei especial que multiplicarà l'ús dels trens d'alta velocitat (trens bala) per enviar els paquets i evitar així que, com en anteriors ocasions, hi hagi endarreriments.