SERVEI POLÈMIC

Uber perd la llicència per operar a Londres

L'autoritat del transport local denega la renovació del permís a la firma dels EUA

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Cop dur per a UberTransport for London (TFL), l'autoritat del transport de la capital britànica, ha denegat la renovació de la llicència d'operador de lloguer privat de vehicles a Uber, i per tant la firma haurà d'aturar el servei el dia 30 de setembre.

"La regulació sobre operadors de taxi i de lloguer privat de Londres està dissenyada per garantir la seguretat dels passatgers. Els operadors privats de lloguer han de complir amb normes rigoroses, i demostrar a la TFL que ho fan per poder operar. La TFL també ha d'estar segura que un operador és apropiat per tenir la llicència", assegura l'organisme en un comunicat força dur.

Falta de responsabilitat

En la nota, la TFL assegura que "l'enfocament i la conducta d'Uber demostren una falta de responsabilitat corporativa" en relació amb diverses qüestions que tenen "implicacions per a la seguretat pública".

Entre aquestes qüestions, cita la forma de "denunciar delictes penals greus", "com s'obtenen els certificats mèdics" o l'ús d'un 'software' que permet bloquejar l'accés de les autoritats a les dades de l''app'.

Més de 40.000 conductors privats amb llicència operaven amb Uber a Londres. Al Regne Unit, els particulars poden operar amb 'apps' com Uber amb els seus vehicles particulars, però han d'obtenir una llicència de conductor privat que atorga la Transport for London. 

La companyia té ara 21 dies per apel·lar la decisió. Segons la TFL, la companyia podrà seguir operant mentre el procés d'apel·lació no es resolgui. Uber, mentrestant, ja ha anunciat que recorrerà.

"Els 3,5 milions de londinencs que fan servir la nostra 'app' i els més de 40.000 conductors professionals que confien en Uber per guanyar-se la vida deuen estar atònits davant aquesta decisió. Amb la seva intenció de prohibir la nostra aplicació, la Transport for London i l'alcalde de la ciutat cedeixen davant un reduït grup de persones que pretenen limitar la llibertat d'elecció dels consumidors. Si es confirma aquesta decisió, els més de 40.000 conductors professionals que avui operen a Londres perdran la seva feina i els londinencs perdran una alternativa de transport pràctica i accessible. Recorrerem immediatament aquesta decisió als tribunals per defensar la feina de tots els conductors i la llibertat d'elecció dels milions de londinencs que fan servir la nostra aplicació", ha destacat Tom Elvidge, director general d'Uber a Londres.

Reacció de l'alcalde

"Vull que Londres estigui a l'avantguarda de la innovació i les noves tecnologies i sigui una llar per a noves empreses que ajuden els londinencs amb serveis més bons i més assequibles. No obstant, totes les empreses a Londres han de complir amb les normes i els alts estàndards que demanem, sobretot quan es tracta de la seguretat dels clients. Proporcionar un servei innovador no ha de ser a expenses de la seguretat del client. Recolzo plenament la decisió de la TFL", ha assegurat l'alcalde de la ciutat, Sadiq Khan.

Notícies relacionades

La llicència d'Uber va expirar al maig, però va ser prorrogada durant quatre mesos mentre el regulador debatia sobre si concedir o no a Uber cinc anys més de llicència.

Com en altres ciutats europees, el model d'Uber havia despertat el recel i les protestes de diversos col·lectius, entre ells els taxistes.