CAOS AERI

Ryanair cancel·la desenes de vols cada dia per problemes d'operativa

Barcelona pateix les cancel·lacions de cinc vols d'anada i cinc de tornada totes les jornades

"Ens hem embolicat amb les vacances dels pilots", assegura la direcció de l'aerolínia

Un avió de Ryanair aterra a l’aeroport del Prat, a l’agost.

Un avió de Ryanair aterra a l’aeroport del Prat, a l’agost. / JOSEP GARCIA

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Ryanair, l’aerolínia de baix cost irlandesa, viu una crisi que recorda la que va patir Vueling l’estiu del 2016 i que, per descomptat, l’estan pagant els seus passatgers. L’aerolínia ha decidit cancel·lar entre 40 i 50 vols al dia en tota la seva xarxa europea durant les pròximes sis setmanes per «recuperar la puntualitat», unes cancel·lacions que afecten milers de passatgers cada dia. Les supressions de vols també afecten l’aeroport de Barcelona: cada dia hi ha entre quatre o cinc vols afectats, cosa que representa al voltant del 8% dels vols de l’empresa a l’aeròdrom català.

La companyia va anunciar la mesura dissabte passat, i les cancel·lacions van començar el mateix dia. Ryanair va atribuir a les vagues de controladors aeris, el mal temps i les vacances de pilots i personal de cabina una caiguda de la puntualitat per sota del 80%, fet que els va portar a actuar per «recuperar la puntualitat». I aquesta actuació s’ha resolt cancel·lant gairebé mig centenar de vols cada dia. Cada jornada es veuran afectats més de 7.000 passatgers a tot Europa, al voltant del 2% del total de viatgers de l’aerolínia. A Barcelona, no obstant, aquest percentatge puja, ja que els entre quatre i cinc vols diaris cancel·lats (a més dels corresponents vols de tornada) són al voltant del 8% del total de la seva operativa. Les cancel·lacions afecten rutes des de Barcelona fins a Fes, Eivissa, Brussel·les, París o Londres, entre altres destins.

A més de les raons donades per la companyia, en la premsa irlandesa s’apunta a un altre motiu: la companyia està patint una fuga de pilots. Des de principis d’any, 140 pilots han deixat l’aerolínia irlandesa i han passat a treballar per a Norwegian, va confirmar l’aerolínia escandinava. No serien els únics que han fet aquest salt, en un moment en què les companyies de tot el món busquen ampliar les seves plantilles amb pilots. 

BASE NORUEGA A DUBLÍN / De fet, Norwegian obrirà una nova base a Dublín (seu de Ryanair), on incorporarà 40 nous pilots. Ryanair, mentrestant, està oferint a nous pilots una prima per firma de contracte de 10.000 euros, segons assegura la premsa irlandesa.

«Ens hem embolicat amb l’assignació de vacances anuals dels pilots», s’ha justificat el conseller delegat de Ryanair, Michael O’Leary. «No anem curts de pilots. En el que hem fallat ha sigut en la distribució de les vacances. No tenim prou personal en reserva per fer front als trastorns soferts, com els provocats pels controladors o per la climatologia», va afegir. Segons el directiu, el problema ha aparegut a l’intentar col·locar totes les vacances de l’any entre abril i des­embre: fins ara les atribuïen en el període abril-març de l’any següent, però l’autoritat d’aviació irlandesa els ha obligat a fer-ho en anys naturals. Aquest canvi de calendari ha derivat en la impossibilitat d’operar tots els vols a temps, sempre segons la companyia.

O’Leary va demanar «sinceres disculpes» a tots els passatgers afectats, alhora que va reconèixer que les cancel·lacions són «clarament un embolic» creat per la mateixa aerolínia. I es va justificar: havien de triar entre operar amb el 60% de puntualitat o retallar el mig centenar de vols diaris. La firma haurà d’afrontar un sobrecost de 20 milions d’euros en indemnitzacions.

LLISTA DE VOLS / La decisió que ha pres la firma és reduir els vols fins a finals del mes d’octubre (quan s’acaba la temporada d’estiu) per millorar la puntualitat. Fins ahir, la firma només havia donat a conèixer els vols cancel·lats fins demà, encara que va anunciar que avui ja estaria disponible la llista completa de vols afectats.

Notícies relacionades

Els passatgers afectats estan rebent correus electrònics informant-los de la cancel·lació del seu vol, segons la companyia. Ryanair ofereix canviar el vol als afectats o bé una devolució dels diners.

Des de l’Agència Catalana del Consum recorden que si l’avís de la cancel·lació es produeix amb menys de 15 dies d’antelació, els passatgers a més poden reclamar una indemnització d’entre 250 i 600 euros, depenent de la distància del vol.