Sospites de trucatge en els motors dièsel de PSA

El servei francès antifrau sosté que el fabricant minimitza les emissions contaminants durant els tests d'homologació

2
Es llegeix en minuts
Eva Cantón
Eva Cantón

Periodista

ver +

Els serveis francesos de l’antifrau (DGCCRF) consideren que el grup automobilístic PSA Peugeot Citroën ha utilitzat mecanismes de trucatge en els motors dièsel per minimitzar emissions contaminants d’òxid de nitrogen (NOx) en les proves d’homologació, va revelar Le Monde. La DGCCRF va comunicar al febrer les seves conclusions a la justícia, que va obrir sumari el 7 d’abril. Se n’encarreguen tres jutges especialitzats en sanitat al Tribunal de Gran Instància de París, un procediment similar al que es porta a terme contra Volkswagen, Renault i Fiat Chrysler per la tecnologia dièsel.

    

En el cas de PSA, els autors de l’informe van calcular que hi ha «almenys 1.914.965 vehicles» de la generació Euro 5 (la norma en vigor fins al 2015, venuts entre setembre del 2009 i setembre del 2015), amb motors que funcionen amb «estratègies fraudulentes». Es tracta de nou models, entre els quals els Peugeot 208, 807 i 5008, així com els Citroën C3 i C5, que encara que en els tests d’homologació no superaven el límit d’emissions de NOx (180 mil·ligrams per quilòmetre), en condicions reals les augmentaven del 30% al 170%.

DISPOSITIU 

La raó és que –segons antifrau– tenen un dispositiu que activa un règim baix d’emissions només quan detecta les condicions d’aquests tests mitjançant un «calculador de control del motor». Ho fa amb una estratègia de «calibrats fraudulents» que en aquest cas posa en marxa l’anomenat mode «lownox», que redueix les emissions d’aquests gasos contaminants, però augmenta el consum de carburant i redueix la potència del vehicle. Hi ha un segon mode, «lowCO2», que és el que s’activa habitualment quan el client del cotxe l’utilitza:  disminueix la despesa de combustible i el cotxe té més empenta, a costa d’un augment del NOx.

    

La multa potencial per a PSA seria de fins a 5.000 milions d’euros, el 10% de la mitjana de la facturació del grup en els exercicis 2013, 2014 i 2015. Però per a la DGCCRF, la maniobra presumptament il·legal no es va limitar dièsels sota la norma Euro 5, sinó que es va allargar amb l’Euro 6, és a dir, amb els models comercialitzats des del setembre del 2015.

Notícies relacionades

    

Pels investigadors, la direcció de PSA n’estava al corrent, hi havia una «estratègia global per fabricar motors fraudulents i després comercialitzar-los»; per això acusen el president, Carlos Tavares, i els seus predecessors Jean-Martin Folz, Christian Streiff i Philippe Varin. En una primera reacció, PSA es va mostrar indignat, va al·legar desconèixer aquesta causa i que no ha pogut fer valer els seus arguments davant antifrau.