CONSUM

Final de les rebaixes més estranyes

La via lliure perquè els comerços comencin els descomptes d'estiu quan vulguin desdibuixen la campanya

Les vendes han augmentat, però menys del que es preveia

zentauroepp39114522 rebajas rebaixes170630175841

zentauroepp39114522 rebajas rebaixes170630175841

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Les rebaixes més estranyes de la història arriben al seu final. I han sigut estranyes no perquè els descomptes no hagin sigut majoritaris, sinó perquè la liberalització per llei d'aquesta tradició de consum bianual ha provocat que els consumidors no sàpiguen ni quan comencen ni quan s'acaben. En qualsevol cas, on sí que hi ha coincidència en el sector és que el bon temps ha fet que les vendes de roba hagin sigut bones, al voltant del 3%-4% superiors a les de l'any passat, segons la majoria del sector.

Per llei, les botigues catalanes i espanyoles ja poden fer rebaixes tot l'any, o en el moment que ho considerin necessari. Des del sector es recomana mantenir, no obstant, els dos períodes de rebaixes habituals, encara que per exemple l'associació Retailcat aposta per quatre períodes a l'any. En qualsevol cas, del que es tracta és que el consumidor sàpiga quan hi ha rebaixes.

Hi va haver botigues que van començar les rebaixes a mitjans de juny, i altres van esperar al dia 30

Aquest any es pot dir que hi va haver dues dates d'inici (en comptes de l'habitual 1 de juliol): mitjans de juny i el 30 de juny. Alguns comerços van començar amb els descomptes 15 dies abans de l'habitual, mentre que el grup Inditex (Zara, Bershka) i El Corte InglésZaraBershkaEl Corte Inglés, entre altres van esperar al dia 30. El petit i mitjà comerç va començar quan va veure que la seva competència penjaven el cartell de rebaixes.

El resultat va ser que el consumidor va estar una mica perdut els primers dies, i que realment hi va haver, segons el sector, uns 15 dies de moltes vendes (primera quinzena de juliol) per després notar un descens  de l'afluència de compradors.

La facturació del sector ha millorat entre el 3% i el 4%, una mica menys de l'esperat

«Diríem que han sigut unes bones rebaixes, tot i que una mica per sota del que s'esperava. Índexs de vendes com el Comertia asseguren que al juliol les vendes van augmentar el 4%, i a l'agost estaran una mica per sota. Això significa que s'ha venut més que l'any anterior, però una mica per sota de les expectatives», afirma el president de Retailcat, Joan Carles Calbet. ¿Els motius? «La calor va arribar molt aviat, i això beneficia alguns comerços però no altres. A més, la gent està una mica perduda. S'ha de posar en valor la paraula 'rebaixes' i els dos períodes habituals», respon.

Notícies relacionades

«Aquest estiu, per sort, almenys hi ha hagut 15 dies de bones vendes, tot i que en general han sigut fluixes. En les rebaixes d'hivern va ser pitjor perquè els descomptes van començar al Black Friday, i per a les rebaixes la gent ja ho havia comprat tot. Ens preocupa, perquè la gent no sap quan hi ha rebaixes, i creiem que a la llarga les d'estiu desapareixeran. Les rebaixes d'hivern esperem que pervisquin», vaticina el president de Pimec Comerç, Àlex Goñi.