CONSUM

El Corte Inglés millora les vendes i el benefici malgrat el pla de baixes

El grup va facturar 15.505 milions el 2016, l'1,9% més, i va guanyar 162 milions, el 2,4% més

La companyia potenciarà l'omnicanalitat després d'augmentar les comandes 'on line' el 60% en un any

zentauroepp39823821 gra056  madrid  27 08 2017   fotograf a facilitada por el co170827133551

zentauroepp39823821 gra056 madrid 27 08 2017 fotograf a facilitada por el co170827133551 / Antonio Quilez

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Bufen vents de recuperació del consum a El Corte Inglés. El grup de grans magatzems, el més important en facturació d'Europa i quart del món, va aconseguir en el seu exercici del 2016 (1 de març del 2016 a 28 de febrer del 2017) una millora en les principals variables econòmiques (vendes, benefici, fons propis), i això que la firma va haver de dedicar 178 milions al pla de baixes incentivades.

El grup presidit per Dimas Gimeno ha aprovat aquest diumenge els comptes corresponents a l'exercici 2015 a la junta d'accionistes que s'ha celebrat, com cada any, l'últim diumenge d'agost. Malgrat algunes diferències entre els accionistes, els números indiquen una millora de les principals variables econòmiques. En un clima de recuperació del consum i de rècord turístic, l'empresa va seguir amb la seva progressió des dels anys més durs de la crisi. Després d'aconseguir un màxim de facturació el 2007 (gairebé 17.900 milions), les vendes de la firma van caure fins al 2013. Des del 2014 s'han anat recuperant, cosa que també va aconseguir l'any passat: va arribar als 15.504,57 milions, l'1,9% més.

Plantilla

La millora de les vendes va anar acompanyada d'un progrés tant de l'Ebitda (guanys abans d'impostos) i del benefici net consolidat. La primera variable va arribar als 980,93 milions, amb una millora del 7,5% respecte a l'any anterior. També va pujar el benefici net, fins als 161,86 milions, el 2,4% més. Segons l'empresa, els guanys podrien haver sigut superiors, però és cert que en aquest exercici es comptabilitza «l'esforç del pla de desvinculacions voluntàries», segons fonts de l'empresa, que xifren el seu cost en 178 milions d'euros. En total, amb el pla han sortit de l'empresa 1.341 persones. «Però això no significa que hi hagi hagut una reducció de l'empresa, perquè al mateix temps hem contractat 1.200 treballadors», van afegir les fonts. En total, la companyia comptava al finalitzar l'exercici amb 91.690 treballadors directes, convertint-se així en el primer ocupador privat d'Espanya.

«L'exercici 2016 s'ha tancat amb increment de totes les variables fonamentals del compte de resultats. Ha sigut el tercer any de la recuperació, una millora que es reflecteix tant en el creixement de l'economia espanyola com en el protagonisme d'El Corte Inglés en el complex marc de la distribució», ha destacat el president del grup en la junta d'accionistes. Segons les seves dades, la firma ha guanyat quota de mercat durant l'anterior exercici, i afronta ara una segona meitat del seu nou exercici «amb esperançadores perspectives, tant de vendes com de beneficis, segons les dades contrastades del primer semestre». O el que és el mateix: per les dades amb què compten entre març i agost, preveuen acabar el present exercici amb una millora de les vendes i del benefici.

Notícies relacionades

Les mateixes fonts s'han mostrat «tranquil·les» respecte a l'evolució del benefici, que haurà d'incrementar el seu ritme de creixement. I és que el 2015 el xeic de Qatar Hamad bin Jassim bin Jaber al-Thani, que va prestar 1.000 milions d'euros al grup el 2015, a canvi del 12% de participació, obtindrà un altre 2% addicional si no s'aconsegueix cert objectiu de creixement. «No estem incomplint res. Estem tranquils i confiem que complirem el compromís», han comentat les fonts.

Per millorar el negoci i el benefici, el grup aposta per un creixement orgànic basat en la potenciació de l'estratègia d'omnicanalitat («cosa que Amazon no pot fer») i d'alguns canvis en la gestió. Respecte al primer, la companyia va aconseguir l'any passat augmentar la facturació 'on line' el 40,6%, després de pujar les comandes un 59,8%. El trànsit a la pàgina web, a més, va créixer el 25%, i els plans de l'empresa és seguir potenciant els seus canals virtuals amb la possibilitat de recollida en botigues o l'entrega de comandes en dues hores a les ciutats on té centres físics.