INFRAESTRUCTURES

L'Estat assumirà i reprivatitzarà les autopistes de peatge en fallida el 2018

Foment preveu que les nou vies generin un benefici net de 34,4 milions d'euros

2
Es llegeix en minuts

Les nou autopistes de peatge en fallida revertiran a la Societat Estatal d'Infraestructures Terrestres (Seittsa), de titularitat pública, el 15 de gener del 2018, a excepció de l'autopista Madrid-Toledo, que ho farà l'1 d'abril del mateix any, segons es preveu en el conveni firmat entre el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, i el president de Seittsa, Manuel Niño, publicat aquest divendres al 'Butlletí Oficial de l'Estat' (BOE).

Seittsa assumirà el 100% de les obligacions de conservació, explotació i licitació de les autopistes, que sortiran a concurs per tornar a mans privades en l'últim quadrimestre de l'any que ve. Segons el document, la relicitació de les autopistes per part de Foment es farà en vuit concessions diferents i "no excedirà el 31 de desembre del 2018".

Amb la firma del conveni el 16 d'agost, l'empresa pública pot començar a elaborar els estudis de viabilitat i demanda pertinents, així com els plecs per relicitar els nous contractes de gestió de les autopistes. Es preveu que les autopistes generin un benefici net de 34,4 milions d'euros l'any que ve.

Per la seva banda, el Ministeri de Foment haurà de tramitar i aprovar l'estudi de viabilitat i els avantprojectes de construcció i explotació, aprovar els plecs, publicar, adjudicar i formalitzar els contractes i aprovar els projectes que el concessionari presenti.

Computar el dèficit

Segons van explicar fonts oficials de Foment, l'objectiu de completar tot el procés en el mateix any respon al fet que, des que comencin a revertir les concessions, el Govern haurà de computar la despesa automàticament en el dèficit públic. D'aquesta manera, l'Executiu busca evitar que el dèficit del 2018 comptabilitzi únicament les despeses i no els posteriors ingressos. A més, això suposaria una garantia de cobrament per a les concessionàries si es produís una reversió anticipada dels actius a l'Administració.

El valor de la responsabilitat patrimonial de l'Administració (RPA) serà el que computarà en el dèficit i es fixarà d'acord amb la llei. Posteriorment, el concessionari podrà no estar-hi d'acord i presentar un recurs perquè finalment sigui un jutge el que fixi la quantitat, però la RPA oficial inicial dependrà del moment en què es produeixi la reversió.

L'Estat haurà de sumar a la RPA 550 milions d'euros en concepte de préstecs participatius, que es van atorgar per construir aquestes vies i que seran incobrables després de la seva liquidació.

Les nou autopistes que estan en concurs de creditors tenen 700 treballadors, que mantindran el seu lloc de treball. Es tracta de les radials 2, 3, 4 i 5 de Madrid, l'autopista eix aeroport, l'autopista Madrid-Toledo, l'autopista Ocaña-La Roda, la circumval·lació d'Alacant i l'autopista Cartagena-Vera.

Despeses i beneficis 

El document també inclou els resultats econòmics previstos per a les nou autopistes el 2018. Així, estima que ingressin un total de 103,7 milions d'euros, dels quals 93,5 corresponen a peatges i 10,2 a ingressos d'explotació d'àrees de servei.

Notícies relacionades

Per la seva banda, el total de despeses estimades per al pròxim exercici és de 54,6 milions d'euros i el benefici brut d'explotació (Ebitda) és de 49 milions d'euros. Al final, el benefici net previst és de 34,4 milions d'euros. Aquests guanys seran ingressats per Seittsa, que ingressarà al Tresor el total del saldo positiu resultant una vegada aprovats els comptes anuals del 2018.

El conveni també assenyala que s'aplicaran les mateixes tarifes previstes en els contractes de concessió dels quals procedeixen les autopistes.